Dieta dr Dąbrowskiej - dla kogo i na czym polega?

2020-09-25
 Dieta dr Dąbrowskiej - dla kogo i na czym polega?

Czy odpowiednia dieta może przyczyniać się do zachowania długowieczności? Oczywiście, że tak! Procesy samoleczenia, zwane także autofagią, polegające na niszczeniu uszkodzonych i zwyrodniałych komórek ludzkiego organizmu przez komórki tego ciała – to nie fikcja. To naukowy fakt, za odkrycie którego w 2016 roku została nawet przyznana Nagroda Nobla. Jaki ma to związek z odżywianiem? Otóż w diecie warzywno-owocowej dr Ewy Dąbrowskiej dochodzi do owych procesów autofagii – przez co zastosowanie takiej diety może być prozdrowotne. Jednak należy wiedzieć, jakie są zasady tego sposobu odżywiania, by ocenić czy to dieta dla nas właściwa. Nie należy ona bowiem do prostych, ale na pewno do efektywnych – do jej przeprowadzenia pomocny będzie catering dietetyczny.

Zasady diety dr Dąbrowskiej

Podstawową regułą tej diety jest jej niska kaloryczność, która wynosi do 800 kcal na dzień. Dieta jest swego rodzaju „postem”, podczas którego organizm nie otrzymując wystarczającej ilości glukozy z pożywienia, musi „przestawić” metabolizm na wykorzystywanie własnych tkanek. To z nich pozyskuje podczas postu energię potrzebną do podtrzymania funkcji życiowych oraz do codziennego funkcjonowania (energię w postaci nie tylko glukozy, ale zwłaszcza w postaci tak zwanych ciał ketonowych – o których piszemy dalej). 

Stan, w jaki organizm wchodzi podczas diety dr Dąbrowskiej to ketoza pokarmowa – wówczas ciało znajduje się w fazie intensywnego utleniania tłuszczów zgromadzonych w tkance tłuszczowej. W organizmie pojawiają się wtedy metabolity tego procesu – czyli wspomniane już ciała ketonowe. W ketozie pokarmowej mózg (i nie tylko on) odżywia się właśnie nimi, zamiast pozyskiwać całą energię z glukozy. Co ważne, pojawienie się ciał ketonowych w organizmie sprawia, że w mózgu hamowana jest aktywność ośrodka głodu. To dlatego, mimo bardzo niskiej kaloryczności diety dr Dąbrowskiej, nie odczuwa się na niej typowych dla postu i głodówki skutków ubocznych, jak osłabienie, zawroty głowy, przemożne uczucie głodu, pogorszenie koncentracji, i inne.

Co można jeść na diecie dr Dąbrowskiej?

Ten sposób odżywiania opiera się na wysokim spożyciu warzyw i nieco niższej podaży owoców. Warunkiem jest włączanie do menu tylko takich warzyw i owoców, które charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym. Co to oznacza? Indeks glikemiczny mówi nam, w jakim stopniu po spożyciu danego produktu podnosi się stężenie glukozy w naszej krwi. Warto, by indeks glikemiczny produktów stosowanych w diecie dr Dąbrowskiej nie przekraczał 30. Jeszcze większą skuteczność diety można uzyskać, zwracając uwagę na tak zwany ładunek glikemiczny produktów, na jakich ją opieramy. Ładunek glikemiczny (ŁG) to wartość podobna do indeksu glikemicznego (IG) z tą różnicą, że IG odnosi się do 100 gramów danego produktu, zaś ŁG – do danej porcji (np. 35 gramów). ŁG jest zatem dokładniejszym wskaźnikiem. Biorąc to pod uwagę, na pewno w tej diecie nie ma miejsca na ziemniaki i bataty, a także na warzywa strączkowe i owoce takie, jak banan, mango, winogrona, ananas. Istotny jest też stosunek warzyw do owoców w diecie – najlepiej by było to 3:1 (dla warzyw). 

Warzywa i owoce w diecie dr Dąbrowskiej w przeważającej części powinny być podawane w postaci surówek. Powinny być to produkty jak najbardziej świeże, czasami dopuszcza się spożywanie mrożonych czy też gotowanych. Warto włączyć także do tej diety warzywa kiszone, również sok z kiszonej kapusty, zakwas buraczany. Suszone owoce i warzywa nie są w tej diecie zalecane, ale w małych porcjach (np. kilka plasterków suszonego jabłka czy marchewki) raz na jakiś czas są dozwolone. Dieta poza surówkami, a także w mniejszej ilości zupami i kompotami, może zawierać nieduże ilości świeżych soków warzywno-owocowych, koktajli, smoothie.

Dla kogo jest ta dieta?

Z pewnością efekty tego sposobu odżywiania odczują i zobaczą osoby z nadwagą i otyłością, jednak dieta dr Dąbrowskiej ma szersze zastosowanie, zwłaszcza w chorobach alergicznych, autoimmunologicznych i zwyrodnieniowych. Jest też pomocna przy nadciśnieniu, hipercholesterolemii. Przeciwwskazaniami do jej stosowania są natomiast takie choroby, jak: zaawansowane nowotwory, niedoczynność nadnerczy, nadczynność tarczycy. Dieta ta nie powinna też być stosowana w okresie ciąży, podczas karmienia piersią, a także u dzieci i młodzieży w okresie dojrzewania. 

Trzeba też mieć tę świadomość, że dieta dr Dąbrowskiej z uwagi na ograniczenie wielu grup produktów może być nieco monotonna. Ale wcale nie musi, bowiem mamy ogrom owoców i warzyw do wyboru na miejscowych rynkach. A do tego w diecie tej zezwala się na korzystanie z większości ziół do doprawiania potraw. Jeśli jednak nie masz pomysłu, jakie dania przygotować z warzyw z niewielkim dodatkiem owoców, a przede wszystkim – jak taką dietę zbilansować – to warto skorzystać z usługi cateringu dietetycznego. Fit catering zapewni smaczne, bardzo świeże, prawidłowo zbilansowane posiłki w diecie warzywno-owocowej.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel