Brain food - najlepsza dieta dla naszego mózgu

Brain food - najlepsza dieta dla naszego mózgu

2022-07-27

Dieta ma ogromny wpływ na nasze ogólne funkcjonowanie. Silnie oddziałuje także na koncentrację, łatwość przyswajania informacji czy szybkość reagowania. Co jeść, aby mózg działał na najwyższych obrotach?

Dieta dla mózgu – czego unikać?

Sposób odżywiania silnie oddziałuje na zdrowie, ale nie tylko Twoje ogólne samopoczucie jest nim warunkowane. Jak powszechnie wiadomo, mózg to centrum dowodzenia w naszym ciele, więc dieta powinna być dostosowana do jego potrzeb. Zanim jednak powiemy Ci, co sprzyja koncentracji, a dzięki czemu zwiększysz swój refleks, zastanówmy się, co przeszkadza w funkcjonowaniu mózgu na najwyższym poziomie.

  1. Nieregularne posiłki
  2. Jedząc jeden ogromny posiłek dziennie, silnie obciążasz cały organizm, który musi pracować na 200%, aby strawić, przetworzyć pożywienie i rozdysponować energię na wszystkie organy. Pomijając posiłki sprawiasz, że mózgowi brakuje siły do pracy. Aby dobrze działał, musi otrzymywać regularne dawki glukozy. Zadbaj więc o stałe pory jedzenia i minimum 3 posiłki dziennie.

  3. Niedożywienie organizmu
  4. Niedożywienie może wywołać u Ciebie poważne choroby. M.in. może wpłynąć na problemy z koncentracją, przyprawiać Cię o uciążliwe bóle głowy, a nawet sprawić, że doświadczysz depresji. Właśnie dlatego tak ważne jest, abyś jadł zbilansowane posiłki o odpowiednio wysokiej kaloryczności.

  5. Nadmiar soli
  6. Sól w diecie jest oczywiście potrzebna, ale jej nadmiar zatrzymuje wodę w organizmie, a co za tym idzie, podnosi ciśnienie krwi. Dodatkowo zbyt duża jej ilość sprawia, że cierpi układ nerwowy, gdyż w wyniku nadmiaru sodu pojawiają się zaburzenia w ukrwieniu mózgu.

  7. Zbyt dużo cukru i produktów przetworzonych
  8. Nadmiar cukrów prostych czy produktów przetworzonych ma ogromny wpływ na cały nasz organizm. W obszarze mózgu może np. doprowadzić do wahań nastroju czy upośledzenia układu nerwowego. Oczywiście węglowodany są istotne, jednak głównie te złożone, które sprzyjają naszemu organizmowi. Znajdziesz je np. w tzw. diecie Samuraja.

Jak działają na nasz mózg węglowodany złożone i zdrowe tłuszcze?

Jednymi ze składników niezbędnych do dobrego funkcjonowania mózgu, są oczywiście węglowodany złożone. Najprościej mówiąc, węglowodany to swego rodzaju paliwo dla naszych komórek mózgowych. Bez niego całkowicie tracimy naszą zdolność do koncentracji czy zapamiętywania. Ograniczając nadmiernie cukry złożone, możesz np. zauważyć u siebie problemy z odtworzeniem słów, które dopiero usłyszałeś czy brak umiejętności skupienia się na jednym zadaniu. Gdzie szukać węglowodanów złożonych? Np. w kaszy, ryżu brązowym czy pełnoziarnistym pieczywie żytnim. Oczywiście cukry proste także są potrzebne, jednak zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest przyjmowanie ich z owoców niż np. ze słodyczy. Jeśli chodzi o zdrowe tłuszcze, to są one równie niezbędne naszemu organizmowi. Zawierają kwasy omega-3 i omega-6, które wspierają pracę mózgu. Znajdziesz je w tłustych rybach, siemieniu lnianym czy oleju, np. rzepakowym. Czy oznacza to więc, że dieta ketogeniczna lub odchudzająca całkowicie odpadają, jeśli chcesz mieć zdrowy mózg? Absolutnie nie! Warto jednak powierzyć ich skomponowanie specjalistom.

Dieta na myślenie i dobrą pamięć: co jeść, by poprawić pracę mózgu?

Odżywcza dieta może sprawić, że funkcjonowanie Twojego mózgu znacznie się poprawi. Zauważysz usprawnienie pamięci, koncentracji, refleksu, a także odnotujesz łatwość analizowania sytuacji. Co więc jeść, aby wesprzeć najważniejszy organ w swoim ciele?

  1. Orzechy i pestki
  2. Migdały, orzechy brazylijskie, laskowe, włoskie, a także pestki dyni czy słonecznika zawierają kwasy omega-3, które są niezbędne do uzyskania odpowiedniej częstotliwości fal mózgowych. Możesz jeść je solo lub dodawać do sałatek czy deserów.

  3. Zielone warzywa
  4. Sałata, brokuł, jarmuż czy szpinak to prawdziwe zbawienie dla naszego mózgu! Posiadają one kwas foliowy, niezbędny do rozwoju całego naszego organizmu. Poprawiają pamięć i koncentrację

  5. Oleje
  6. Warto spożywać olej lniany, słonecznikowy, rzepakowy czy oliwę z oliwek, gdyż one także dostarczają niezbędne kwasy omega-3.

  7. Rośliny strączkowe
  8. Groszek czy fasola to świetne źródło folianów, które sprawiają, że we krwi zmniejsza się stężenie homocysteiny, co oznacza, że organizm jest mniej narażony na zawał serca, udar mózgu lub chorobę niedokrwienną.

  9. Podroby i ryby
  10. Np. wątróbka. To także świetne źródło witamin z grupy B. Ryby z kolei, np. łosoś, dostarczają kwasów omega-3.

  11. Owoce
  12. Większość owoców sprzyja naszemu zdrowiu, jednak np. borówki, kiwi, truskawki, cytryny czy porzeczki są bogate w witaminę C i antyoksydanty, które chronią nas przed wolnymi rodnikami uszkadzającymi komórki. Warto więc znaleźć dla nich szczególne miejsce w diecie.

  13. Rozmaryn
  14. Według naukowców rozmaryn znacząco wpływa na koncentrację.

  15. Kakao
  16. Ten produkt zawiera flawonole, które hamują proces pogarszania się pamięci. Jak wiadomo, kakao występuje w ciemnej czekoladzie, więc możesz połączyć przyjemne z pożytecznym. Wybieraj jednak tabliczki wysokiej jakości, o dużej zawartości kakao, z jak najmniejszym dodatkiem cukru.

  17. Zielona herbata
  18. Co prawda zielona herbata kojarzy się głównie z naparami, ale można wykorzystywać ją także w przyrządzaniu potraw. Nie ważne jednak, czy zjesz ją czy wypijesz, wspomożesz swój mózg w walce z wolnymi rodnikami.

Jakie witaminy są dobre na mózg?

Zdrowy mózg to taki, który otrzymuje odpowiednią dawkę wszystkich witamin. Najważniejsze jest jednak, aby zadbać o witaminy z grupy B, które znajdują się np. w czerwonym mięsie, a także witaminę C, będącą antyoksydantem, którą można zaczerpnąć z niektórych owoców i warzyw. Np. mnóstwo witaminy C znajduje się w kiwi, borówkach, cytrynie czy papryce. Istotna jest także witamina D, której niedobór może znacząco zaburzyć funkcjonowanie mózgu. Nie zapomnij także o innych niezbędnych składnikach diety, które pozwolą Ci zachować pamięć i koncentrację na najwyższym poziomie. Są to: miedź, cynk, żelazo oraz magnez.

Jak jeszcze zadbać o mózg na co dzień?

Oczywiście dieta dla mózgu to tylko jedna z istotnych kwestii, jeśli chodzi o jego funkcjonowanie. Warto także dbać o higienę snu. Dorosły człowiek powinien spać od 7 do 9 godzin, aby zapewnić organizmowi dobry start w ciągu dnia. Dodatkowo należy też dbać o dotlenienie mózgu, np. za pomocą spacerów czy częstego wietrzenia pomieszczenia, w którym przebywasz. Organ ten powinien też być ciągle ćwiczony. Z pewnością pomocne będzie czytanie książek, granie w gry planszowe, rozwiązywanie krzyżówek czy sudoku, ale także małe zadania w ciągu dnia. Jak ćwiczyć mózg codziennie? Możesz to zrobić zmieniając kolejność rutynowych czynności, które wykonujesz, zapamiętując zadania do zrobienia (zamiast ich zapisywania) czy zmieniając drogę do pracy.

Teraz już wiesz, że istnieje coś takiego jak brain food. Mamy nadzieję, że wykorzystasz te informacje w praktyce i zapewnisz swojemu mózgowi idealne warunki do funkcjonowania na najwyższych obrotach!

Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2022
pixel