Czym się charakteryzuje dieta dla cukrzyków?

Czym się charakteryzuje dieta dla cukrzyków?

2020-03-27
/Wiele osób po zdiagnozowaniu u nich cukrzycy wpada w panikę, zwłaszcza że nie wiedzą, na ile muszą zmienić dotychczasowe nawyki, w tym te żywieniowe. Wyobrażają sobie jedynie ograniczenia, zakazy i brak wolności związanej z odżywianiem i stylem życia. Warto podejść do tej kwestii na spokojnie, ponieważ może się okazać, że zmiany wcale nie muszą być tak znaczące. Dieta dla cukrzyka opiera się bowiem o podstawowe zasady zdrowego żywienia i najważniejsze w niej to trzymanie się owych zaleceń.

Piramida Zdrowego Żywienia – najważniejsza inspiracja

Każdy z nas, kto chciałby zacząć jeść zdrowiej lub musi zmienić dietę na ogólnie postrzeganą jako „zdrowszą”, powinien sięgnąć w pierwszej kolejności do zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia. Opracował on bowiem szereg zaleceń w przyjaznej, graficznej formie piramidy – na dole, czyli w jej podstawie znajdziemy najważniejsze dla zdrowego trybu życia czynniki. W najnowszej wersji „piramidy” są to: aktywność fizyczna oraz odpowiednie nawodnienie. Co to oznacza w praktyce? Zaleca się 30 minut ruchu dziennie i wypijanie co najmniej 1,5 litra płynów dziennie. Obowiązuje to także w przypadku cukrzycy, z tą różnicą, by dopasować intensywność treningu do glikemii oraz aby wśród płynów nie znajdowały się słodzone napoje i soki.

Owoce i warzywa – podstawa diety

Kolejne „piętro piramidy” zajmują świeże owoce i warzywa. Powinny one stanowić mniej więcej połowę każdego z 4-6 posiłków w ciągu dnia. Przy tym zaleca się, żeby ¾ tej grupy pokrywać poprzez spożycie warzyw, zaś ¼ powinny zajmować owoce. Takie zalecenia dotyczą także osób z cukrzycą z tym wyjątkiem, by wybierały one warzywa i owoce o niskim indeksie glikemicznym. Dlatego nie poleca się im między innymi bananów, mango, winogron, a także gotowanej marchwi czy buraków – ponieważ te charakteryzują się wysokim indeksem glikemicznym i powodują szybki wzrost stężenia glukozy we krwi. Podobnie z następnym piętrem Piramidy Zdrowego Żywienia – składają się na nie produkty zbożowe. W zdrowej diecie dla osób niechorujących na cukrzycę zaleca się przede wszystkim produkty zbożowe z pełnego ziarna. Taka sama zasada dotyczy jednak także cukrzyków. Nieoczyszczone zboża są pełne błonnika, który ma szerokie działanie prozdrowotne, a jednocześnie sprawia, że dany produkt ma niski indeks glikemiczny – zalecany w cukrzycy.

Nabiał, mięso i tłuszcze – wybierajmy z rozwagą

Kolejne elementy Piramidy Zdrowego Żywienia są zbudowane z produktów mlecznych, mięs, ryb, a na samej górze możemy znaleźć orzechy, pestki, nasiona i oleje roślinne. Są to grupy produktów, które także powinny znaleźć się w diecie cukrzyka i w zasadzie zalecenia dotyczące ich spożycia nie różnią się między zdrowymi osobami a diabetykami.

Catering dietetyczny dla cukrzyków?

Jeśli mimo wszystko Ty lub ktoś z Twoich bliskich boryka się z cukrzycą i nie wie, jak zdrowo poprowadzić dietę – warto przyjrzeć się ofercie fit cateringu. Dieta dla cukrzyków w Fitness Catering dietetyczny charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym i podwyższoną zawartością błonnika, zawiera także zamienniki cukru (erytrytol, ksylitol). Na pewno zasmakuje diabetykowi, a przy okazji przyczyni się do normalizacji glikemii (stężenia glukozy we krwi).
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel