Dieta na długowieczność — dlaczego ludzie na diecie śródziemnomorskiej żyją najdłużej?

Dieta na długowieczność — dlaczego ludzie na diecie śródziemnomorskiej żyją najdłużej?

2022-05-06

Istnieje wiele rodzajów diet, które dopasowane są do trybu życia, poziomu aktywności fizycznej, a także chorób, z jakimi się zmagamy. Istnieją również takie diety, które dbają o zdrowie, a nawet… długowieczność! Czym jest dieta śródziemnomorska i dlaczego jest aż tak popularna? Pomaga ona w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, dostarcza niezbędnych minerałów i wartości odżywczych, a nawet przyczynia się do obniżenia ryzyka występowania chorób serca! Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na jej temat!

Zdrowy styl życia – sekret długowieczności

Dieta nie powinna być kojarzona z wyrzeczeniami i niedogodnościami w imię pogoni za nierealnymi kanonami piękna. Jej głównym założeniem powinna być przede wszystkim poprawa zdrowia np. poprzez obniżenie masy ciała, jeśli zmagamy się z nadwagą, ale nie tylko. Wiele diet zostało skomponowanych w taki sposób, by odpowiadać potrzebom i ograniczeniom organizmu, wynikającym m.in. z chorób takich jak celiakia, czy fenyloketonuria.

Zdrowy styl życia obejmujący wartościową dla naszego organizmu dietę oraz aktywność fizyczną to prawdziwy sekret długowieczności. Głośne badanie z 1958 roku, zainicjowane przez Ancela Keysa dowiodło, iż istnieje bezpośredni związek pomiędzy stylem życia a ryzykiem wystąpienia chorób serca i układu krążenia.

Przyjęta na jego potrzeby teza zakładała, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy różnicami w dietach poszczególnych nacji a ryzykiem występowania m.in. chorób układu krążenia, a nawet niektórych nowotworów. Badania wykazały, że to właśnie zdrowe jedzenie zawarte w diecie śródziemnomorskiej w ogromnym stopniu przyczynia się do ogólnego polepszenia stanu zdrowia, a także wpływa na długowieczność.

W krajach śródziemnomorskich istotę żywienia stanowi zdrowa dieta oparta na:

  • Wysokim spożyciu produktów pochodzenia roślinnego, w skład których wliczają się warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych, orzechy, pełnoziarniste produkty zbożowe, a także wysokiej jakości oliwa z oliwek.
  • Umiarkowanym spożyciu białego mięsa w postaci ryb i drobiu, wysokiej jakości przetworów mlecznych, a także czerwonego wina, jako dodatku do głównego dania.
  • W krajach śródziemnomorskich dieta standard zakłada również bardzo niskie spożywanie czerwonego mięsa oraz produktów bogatych w cukier jak np. słodycze.

Dieta śródziemnomorska — najzdrowsza z diet

Widoczne efekty i szybko rosnąca popularność diety śródziemnomorskiej, znanej również jako dieta na długowieczność sprawiły, że została ona w 2010 roku nominowana, a następnie w 2013 roku wpisana na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO.

Dowiedziono, że w porównaniu z takim menu jak dieta wege i ryby oraz inne diety zakładające ograniczone spożycie czerwonego mięsa i cukru, lekkostrawna dieta śródziemnomorska w największym, bo aż 39% stopniu, przyczynia się do obniżenia ryzyka zgonu z przyczyn wieńcowych, a także wiąże się z 29% obniżeniem ryzyka zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych wśród osób w średnim i podeszłym wieku.

Lekkostrawna dieta, czyli jaka? Przede wszystkim oparta na produktach pochodzenia roślinnego. Dieta w krajach śródziemnomorskich zakłada wysokie spożycie m.in. warzyw i owoców, orzechów czy wysokiej jakości oliwy z oliwek. Istotą jest budowanie jadłospisu na tzw. zdrowych tłuszczach, oraz na unikaniu czerwonego mięsa, a także produktów wysokoprzetworzonych.

Jakie produkty należy spożywać na diecie śródziemnomorskiej?

Podstawą tradycyjnej diety śródziemnomorskiej jest wprowadzenie do codziennego menu wysokiej ilości:

  • warzyw — w tym również zielonych warzyw liściastych,
  • owoców,
  • nasion roślin strączkowych,
  • produktów zbożowych pełnoziarnistych,
  • orzechów,
  • oliwy z oliwek.

Dieta w krajach śródziemnomorskich zakłada również umiarkowane spożycie takich produktów jak:

  • owoce morza, w tym również ryby,
  • mleko oraz produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu,
  • drób,
  • czerwone wino, jako dodatek do dań głównych,
  • mleka, produktów mlecznych (preferowane o niskiej zawartości tłuszczu).

Dieta śródziemnomorska ogranicza natomiast do całkowitego minimum spożycie:

  • jaj,
  • czerwonego mięsa,
  • słodyczy,
  • innych produktów wysokoprzetworzonych.

Postaw zdrowie na pierwszym miejscu — wybieraj produkty naturalne i łatwo przyswajalne przez organizm. Wybierz uznaną na całym świecie dietę śródziemnomorską i cieszę się doskonałym zdrowiem w każdym wieku!

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel