Gdzie szukać naturalnych witamin jesienią i zimą?

Gdzie szukać naturalnych witamin jesienią i zimą?

2020-10-29

Okres jesienno-zimowy to dla ludzkiego organizmu czas wyzwań. Obniżona temperatura, krótkie dni, niewielka ekspozycja na promienie słoneczne… te wszystkie czynniki przyczyniają się do zwiększenia podatności na infekcje bakteryjne oraz wirusowe. Dlatego też szczególnie w tym czasie warto zadbać o zróżnicowaną, ale zbilansowaną dietę, pełną witamin i składników mineralnych. Jak wiadomo, jednymi z najlepszych ich źródeł są świeże owoce i warzywa. Które z nich są najbardziej sezonowe i charakterystyczne dla jesieni oraz zimy? Jakie przykładowe dania może z nich przygotować zdrowy catering? Zainspiruj się!

Sezonowe warzywa jesieni i zimy

Warzywa charakterystyczne dla chłodniejszego okresu roku to przede wszystkim te z grupy korzeniowych, bulwiastych i dyniowatych. Dlatego też w jesienno-zimowym menu na pewno znajdzie się: marchew, pietruszka, seler, burak, rzodkiewka, biała rzodkiew, brukiew, a także ziemniaki, bataty, topinambur. Każda odmiana dyni (których jest co najmniej kilkadziesiąt) to także warzywo, które bardzo kojarzy się nam z jesienią. Wymienione produkty są szczególnie bogate w takie witaminy, jak C i A. Dzięki temu, że witaminy te należą do silnych antyoksydantów, spożycie właśnie tych warzyw może skutecznie przyczyniać się do ochrony naszego organizmu przed wolnymi rodnikami. Z kolei warzywa cebulowe, takie jak por, cebula, czosnek – to istne „bomby” przeciwbakteryjne. Wiele badań dowodzi, że związki w nich zawarte (zwłaszcza allicyna w czosnku) mogą bezpośrednio zwalczać różnego rodzaju patogeny. W dodatku warzywa cebulowe także są dobrym źródłem wspomnianej już witaminy C. Z kolei bogactwo witaminy K to wszelkie warzywa kapustne, o dostęp do których podczas jesieni i zimy nie musimy się w Polsce martwić. Do grupy tej należą na przykład: brokuł, kalafior, kalarepa, jarmuż, brukselka i różne odmiany kapusty. Doskonałym źródłem tej samej witaminy są warzywa zielonoliściaste, jak rukola, szpinak, roszponka, sałata, boćwina czy szczaw – to także charakterystyczne dla jesieni dary natury.

Owoce polecane w okresie jesienno-zimowym

Jeśli chodzi o wybór owoców w trakcie jesieni i zimy, to z pewnością w Polsce jest on dużo bardziej ograniczony niż w okresie letnim. Jest to zupełnie zrozumiałe, bowiem nasz kraj znajduje się w mało nasłonecznionej strefie klimatycznej. Jednak znajdzie się kilka przepysznych produktów, które dostarczą nam dużej ilości witamin. Na przykład dysponujemy wieloma odmianami jabłek – a te są pełne witaminy C. Podobnie gruszki, winogrona, śliwki i żurawina – zwłaszcza ta ostatnia (nawet w formie suszonej) podbija każdy zdrowy catering w okresie jesieni. Nie można też zapomnieć o tych mniej słodkich owocach charakterystycznych dla jesiennych zbiorów – pigwa i rokitnik to także „bomby” witaminy C. Wystarczy ich niewielki dodatek do dań, by skutecznie wzbogacić swoje menu w tę istotną dla odporności witaminę.

Dania, jakie szczególnie polecamy z sezonowymi warzywami i owocami jesieni oraz zimy, to przede wszystkim zapiekanki (na przykład dyniowa z makaronem, owsiana z jabłkami i gruszkami), zupy kremy (np. z dyni i batatów, buraka, gruszki i pietruszki). Nie zapominajmy jednak, że wszystkie warzywa i owoce są najzdrowsze na surowo, zatem nie unikajmy surówek, koktajli, smoothie i świeżych sałatek z ich dodatkiem.

Pokaż więcej wpisów z Październik 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel