2022-05-27

Ograniczenie mięsa w codziennej diecie cieszy się w ostatnich latach coraz większą popularnością. Bardzo często poza pobudkami moralnymi i etycznymi, przemawiają za nim również względy ekologiczne, ekonomiczne, a nawet zdrowotne. Jeśli chcesz ograniczyć mięso w swoim jadłospisie, ale nie wiesz jak się do tego zabrać, albo boisz się, że nie dasz sobie rady mamy dla Ciebie kilka sprawdzonych trików! Poznaj najlepsze sposoby na wprowadzenie do swojego menu pełnowartościowych dań roślinnych!

Dlaczego warto ograniczyć mięso w codziennej diecie?

Produkty zwierzęce takie jak czerwone mięso, czy przetworzone produkty mięsne, zwłaszcza spożywane w większej ilości przyczyniają się do powstawania wielu chorób i dolegliwości. Wśród najpoważniejszych wskazać możemy m.in. zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworów wątroby, przełyku lub jelita grubego. Ponadto zwiększone ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego, cukrzyca typu 2 oraz wzrost masy ciała, prowadzący do otyłości.

Ograniczenie mięsa w codziennej diecie przyczynia się z kolei do obniżenia złego cholesterolu we krwi, który dostarczamy sobie poprzez spożywanie produktów bogatych w tłuszcze nasycone, zwiększające prawdopodobieństwo wystąpienia miażdżycy, a nawet udarów mózgu. Diety z mniejszą ilością mięsa, jak np. dieta wege i ryby, czy fleksitarianizm, są nie tylko o wiele lżejsze i łatwiej przyswajalne, ale także za sprawą dużej ilości błonnika pokarmowego, znajdującego się m.in. w surowych warzywach, owocach, i pełnoziarnistym pieczywie, wpływają korzystnie na perystaltykę jelit.

Fleksitarianizm — elastyczne podejście do żywienia

Jednym z najlepszych i najbardziej efektywnych sposobów na ograniczenie mięsa, jest wprowadzanie zmian stopniowo, w odpowiednim dla siebie tempie. Gwałtowna i całkowita eliminacja produktów mięsnych, zwłaszcza jeśli przez całe życie stanowiły one integralną część naszego jadłospisu, może prowadzić do szybkiego zniechęcania się, a nawet całkowitej rezygnacji z planu, jakim była dieta bez mięsa.

Fleksitarianizm, bo to o nim właśnie mowa, to jeden z najlepszych sposobów na ograniczenie mięsa, którego długofalowym efektem jest jego całkowita eliminacja. Sekret diety fleksitariańskiej tkwi w stopniowym przyzwyczajaniu organizmu do zastępowania produktów zwierzęcych, produktami roślinnymi. W tym czasie możemy przyzwyczajać się do nowych smaków, wprowadzając takie zamienniki mięsa jak tofu, czy falafel, a także uczyć się nowych przepisów, by z czasem wybrać z nich swoje ulubione, dzięki którym całkowicie zapomnimy o daniach mięsnych.

Doskonałym początkiem diety fleksitariańskiej będzie ustalenie sobie dni, w których jemy i w których nie jemy mięsa. Ich stosunek powinien być uzależniony od osobistych preferencji. Jeśli czujemy, że od razu możemy sobie pozwolić na jedynie dwa dni dopuszczające produkty mięsne, warto spróbować!

Jeśli nie czujemy się na siłach, by skomponować samodzielnie swój pierwszy jadłospis bez mięsa, doskonałym rozwiązaniem okaże się dieta cateringowa. Odpowiednio skomponowane do naszego wieku, płci, a także aktywności fizycznej menu przyrządzone przez doświadczonych szefów kuchni sprawi, że dni, w których obowiązuje nas dieta vegan, staną się wyczekiwanym i ekscytującym wydarzeniem.

5 sposobów na ograniczenie mięsa na co dzień

Jak nie jeść mięsa codziennie? Przede wszystkim dużo zależy od Twojego podejścia i motywacji. Choć wprowadzenie zmian na pewno nie będzie łatwe, zwłaszcza na samym początku przygody, to na pewno już po krótkim czasie zauważysz pozytywne efekty, które napędzają Cię do dalszego działania. Zawalcz o swoje zdrowie, poznaj 5 sprawdzonych sposobów, które ułatwią Ci rezygnację z mięsa na dobre!

Trzymaj się swoich postanowień

Choć z pozoru może to brzmieć nieco banalnie, to wiara we własny sukces odgrywa w tym procesie kluczową rolę. Samomotywacja, a także czerpanie satysfakcji z małych sukcesów jak tydzień bez mięsa pozwolą Ci uwierzyć we własne możliwości i będą dopingować do dalszej pracy.

Odkrywaj nowe smaki

Kuchnia roślinna to prawdziwa kulinarna eksplozja smaków i przypraw! Baw się, eksperymentuj, puść wodze fantazji. Bez względu na to, czy szukasz sposobów na zdrowe odchudzanie, czy rezygnujesz z mięsa ze względów ideologicznych, odkrywanie nowej kuchni może być bardzo ekscytujące.

Dieta bez mięsa również poza domem

Jeśli czujesz, że Twoim autorskim daniom bezmięsnym wciąż czegoś brakuje, doskonałym pomysłem może okazać się zamawianie wegetariańskich dań w restauracjach. Idealnie skomponowane składniki, a także dopełniające je przyprawy pozwolą Ci odkrywać nowe potrawy, które później możesz próbować odtworzyć w domowym zaciszu.

Szukaj własnych sposób na zastąpienie mięsa w codziennej diecie

Oczywistymi alternatywą dla mięsa są takie produkty jak tofu, czy soja. Choć same w sobie charakteryzują się raczej neutralnym, niczym niewyróżniającym się smakiem, są doskonałą bazą do eksperymentowania z dodatkami i przyprawami. Przygotuj kostkę tofu jak kurczaka, marynując w ziołach lub panierując. Szukaj swoich smaków i eksperymentuj!

Pamiętaj, wszystko w swoim czasie

Umiar i zdrowy rozsądek to Twoi najwięksi sprzymierzeńcy w drodze do wyeliminowania mięsa ze swojej diety. Każde radykalne zmiany mogą sprawić, że zaczniesz się szybciej zniechęcać, lub zatęsknisz, za dobrze znanymi smakami. Daj sobie czas, pozwól kuchni samoistnie ewoluować, a z czasem okaże się, że zagościły w niej jedynie produkty roślinne i mięsne zamienniki.

Bez presji i deadlineów — ograniczenie mięsa w codziennej diecie powinno stanowić inspirującą, pełną nowości podróż kulinarną. Postaw na umiar i zdrowy rozsądek, a pierwsze pozytywne zmiany zaobserwujesz szybciej, niż myślisz!

Pokaż więcej wpisów z Maj 2022

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel