2022-06-20

Marzysz o tym, by zrzucić kilka zbędnych kilogramów? Ćwiczysz, przyrządzasz zdrowe posiłki, a mimo to waga wciąż stoi w miejscu? Powodem może być podjadanie między posiłkami! Czy lubisz sięgać po słodkie lub słone przysmaki? Sprawdź, w jaki sposób zmienić stare nawyki podjadacza, w zupełnie nowe pełne zdrowych przekąsek!

Nawyki — jak powstają i jak nad nimi zapanować?

Częste podjadanie przy telewizorze, przy komputerze, a także nocne podjadanie to idealna recepta na wyrobienie w sobie niezdrowego nawyku, który skutecznie utrudni, a nawet uniemożliwi Ci efektywne odchudzanie. Nawyk, również ten dotyczący jedzenia, powstaje wskutek wykonywania konkretnej czynności regularnie przez jakiś czas aż do momentu, w którym dzieje się automatycznie i bezrefleksyjnie.

Nawyki uruchamiane są za sprawą konkretnego bodźca lub sytuacji, może to być wspomniane wcześniej jedzenie przy telewizorze, zakończenie pracy przy komputerze, lub nawet udany trening. Efektem bodźca jest chęć sięgnięcia po nagrodę — słodką przekąskę, ciasto w ulubionej kawiarni, lub fast food. Postrzeganie niezdrowej przekąski jako nagrody za wykonaną pracę może stanowić poważny problem, zwłaszcza w przypadku, gdy pragniemy zgubić kilka kilogramów.

Oczywiście nawyki, w tym również podjadanie, nie stały się czynnościami automatycznymi w ciągu tygodnia. Najczęściej pracuje się na nie miesiącami, a nawet latami. Oznacza to, że w dokładnie taki sam sposób jesteśmy w stanie zmienić swoje złe nawyki, tworząc w ich miejsce nowe, wpływające korzystnie nie tylko na nasze dobre samopoczucie, ale również zdrowie. Jak zatem skutecznie przestać podjadać?

Pierwszym i najważniejszym krokiem jest uświadomienie sobie tego, że problem istnieje. Wielu podjadaczy nie zwraca uwagi na batoniki i chrupiące przekąski, które zjadają między posiłkami. Ponieważ nawyk powstaje u nas nieświadomie, nie mamy nad nim pełnej kontroli. Niezwykle istotna jest również zdrowa dieta, a także odpowiednia motywacja.

Czy istnieje zatem skuteczny sposób, aby nie podjadać? Tak, jednak niezbędna okaże się dogłębna analiza swoich zachowań oraz sumienna i systematyczna praca. Przede wszystkim musisz zrozumieć, dlaczego konkretny nawyk powstał, jaka sytuacja, bądź zachowanie go wywołuje i w jaki sposób jesteś w stanie go zmodyfikować, by był zdrowszy i jednocześnie dalej wpływał korzystnie na Twoje dobre samopoczucie.

Psychodietetyka — jak się zmotywować do zdrowego jedzenia?

Podjadanie między posiłkami to jeden z najczęstszych problemów, na jaki możesz natrafić podczas odchudzania. Niezdrowe nawyki związane m.in. z zajadaniem stresu mogą prowadzić do stagnacji, a nawet przyrostu masy ciała pomimo stosowania się do ogólnych zaleceń diety i uprawiania sportów. Nadwyżka energetyczna spowodowana batonami i chipsami sprawia, że skuteczne odchudzanie jest po prostu niemożliwe.

Doskonałą motywacją będzie stworzenie wartościowego jadłospisu — najlepiej we współpracy z dietetykiem lub poprzez coraz popularniejszy catering dietetyczny. Dzięki nim zadbasz o odpowiednią podaż kaloryczną w ciągu dnia, czego konsekwencją będzie brak uczucia głodu, a więc i mniejsze prawdopodobieństwo podjadania! Pamiętaj, że nawyk powstaje poprzez regularne powtarzanie danej czynności, jeśli więc nie będziesz odczuwać potrzeby podjadania pomiędzy posiłkami, z czasem przestaniesz podjadać w ogóle!

Efektem będzie spadek wagi, lepsze samopoczucie, a także znacznie więcej energii. Satysfakcja związana z poprawieniem kondycji oraz wyglądu swojej sylwetki to najlepszy bodziec, dzięki któremu walka z nawykiem stanie się nie tylko chwilową przerwą, a trwałą zmianą.

Dlaczego lubimy podjadać?

Nawyk związany z podjadaniem powstaje bardzo często wskutek niewłaściwego podejścia do diety i odchudzania. Dla wielu osób dieta równa się głodówka i bardzo intensywne ćwiczenia. Niestety zbyt mała ilość spożywanych w ciągu dnia kalorii, zwłaszcza jeśli uwzględniamy regularny wysiłek fizyczny, sprawia, że często zaraz po zjedzeniu posiłku znów czujemy się głodni.

Dieta powinna zostać skomponowana w oparciu o nasz wieku, płeć, wagę, a także stan zdrowia dlatego pod żadnym pozorem nie należy ustalać jej samemu. Tylko wizyta u dietetyka lub odpowiednia dieta pudełkowa będą w stanie zagwarantować nam pożądane efekty, bez uszczerbku na zdrowiu. Szeroki wybór różnorodnych zestawów od diet standard po nastawione na konkretne potrzeby organizmu jak dieta ketogeniczna pozwala perfekcyjnie dostosować catering do indywidualnych potrzeb.

Podjadanie może być również wynikiem… nudy! Spędzanie wolnego czasu na kanapie przed telewizorem to gotowa recepta na podjadanie niezdrowych smakołyków. W takiej sytuacji niezwykle pomocne okaże się hobby np. w postaci angażującej aktywności fizycznej. Coraz częściej po niezdrowe przekąski pomiędzy posiłkami sięgamy również w wyniku zbyt wielu obowiązków w pracy. Podjadanie ze stresu może przyczyniać się do powstawania złudnego poczucia kontroli, a także może stanowić swego rodzaju rekompensatę, pozornie poprawiającą nasze samopoczucie.

Odzyskaj kontrolę nad swoimi nawykami i przestań podjadać między posiłkami! Postaw na zdrową, zrównoważoną dietę i lekkie owocowo-warzywne przekąski!

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel