2021-03-04

Dieta na sześciopak wymaga wytrwałości i kilku wyrzeczeń jakimi są przede wszystkim eliminacja soli, cukru, wysokokalorycznych sosów, a także nabiału, wieprzowiny, nasion roślin strączkowych oraz pszenicy. Produkty te wykluczane są nie bez powodu, bowiem dzięki temu możliwe jest zmniejszenie zawartości wody znajdującej się pod skórą. Ta pozytywna zmiana składu ciała umożliwia wyrzeźbienie sylwetki. Efekt taki jest szczególnie pożądany przez sportowców dyscyplin sylwetkowych oraz osoby trenujące na siłowni. Jednak uzyskanie pięknej sylwetki może być osiągnięte przez każdego, a kluczowe znaczenie ma nie tylko trening, ale również dieta, która może przyspieszyć osiągnięcie oczekiwanego efektu. Jej właściwa kompozycja wymaga odpowiedniej wiedzy dotyczącej makro i mikroskładników oraz ich wpływu na organizm.

Nie tylko redukcja wody

Sama redukcja wody podskórnej nie wystarczy, ważne jest także zmniejszenie zawartości tkanki tłuszczowej w całym ciele, a nie tylko na brzuchu. Tylko wtedy jest możliwe wymodelowanie sylwetki. Z drugiej strony bardzo ważne jest utrzymanie wody znajdującej się w komórkach, szczególnie mięśniowych oraz przeciwdziałanie utracie masy mięśniowej. Kluczowa jest tutaj odpowiednia wartość energetyczna diety. Pomóc w tym wszystkim może konsultacja z dietetykiem, który właściwie zbilansuje taką dietę.

Przygotuj się na nowe smaki

Wydawać się może, że wykluczenie soli i cukru, pozbawi smaku przygotowywane potrawy, jednak rozwiązaniem tego może być stosowanie aromatycznych ziół i przypraw, które zniwelują brak soli. Smak słodki jest dostarczany jedynie w postaci owoców, gdyż założeniem diety jest także minimalna obecność cukrów prostych. Na początku niektórym może być trudno zaadaptować się do smaku nowej diety, ponieważ obecna na rynku żywność przetworzona, zawiera na ogół duże ilości dodanych soli i cukru, co zapobiega się jej psuciu oraz poprawia smak. Jako konsumenci niestety coraz bardziej się do niej przyzwyczajamy, chociażby z wygody. Dieta na sześciopak siłą rzeczy powinna składać się z produktów mniej przetworzonych oraz naturalnych, gdyż soli i cukru zawierać nie może. Warto jednak podkreślić, że adaptacja do smaku słodkiego i słonego się zmienia i stopniowa redukcja tych dodatków w diecie może właściwie nie być odczuwalna przez nasze podniebienie. Na tej samej zasadzie powinno się redukować słodzenie kawy czy herbaty oraz dosalanie potraw we własnej kuchni na co dzień.

Nie idź na skróty

Niektóre osoby opierają modelowanie swojej sylwetki w większym stopniu na suplementacji i stosowaniu odżywek dla sportowców, zamiast na właściwym odżywianiu. Jest to droga na skróty, która może nie być korzystna dla zdrowia, zwłaszcza gdy przyjmujemy takie preparaty na własną rękę. Uzyskanie informacji w sprawie bezpieczeństwa i skuteczności danego suplementu jest możliwe poprzez sprawdzenie rekomendacji organizacji sportowych np. PKOI (Polskiego Komitetu Olimpijskiego) czy AIS (Australian Institute od Sport) tworzących ich klasyfikację.

Kompozycja omawianego jadłospisu samodzielnie w domu może wydawać się wyzwaniem, jednak zastosowanie diety pomagającej w uzyskaniu sześciopaku z pewnością będzie prostsze przy pomocy specjalisty ds. żywienia lub np. cateringu dietetycznego. Osiągnięty efekt z pewnością będzie najlepszą nagrodą za poniesiony trud.

 

Klaudia Wochniak

Dietetyk

 

Bibliografia

Wrzosek M, Michota-Katulska E, Zegan M: Sposób żywienia i suplementacji osób trenujących sporty sylwetkowe. BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLIX, 2016, 2, str. 114 – 120

http://patrykbielawski.pl/istota-sportow-sylwetkowych/

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2021
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel