Jakie znaczenie mają regularne posiłki?

2019-11-25
Jakie znaczenie mają regularne posiłki?

Zdrową dietę często sprowadza się tylko do kwestii kaloryczności i rozkładu kalorii w ciągu dnia. Zapomina się jednak o tym, że regularne dostarczanie energii organizmowi jest nieocenione i ma ogromny wpływ na procesy odchudzania i funkcjonowania organizmu. Jak konkretnie wpływa regularne jedzenie na nasze ciało i jak może w tym pomóc catering dietetyczny?

 

Co ryzykujemy, gdy nie jemy regularnie?

Przede wszystkim organizm, któremu nie dostarcza się energii w sposób regularny, działa bardzo chaotycznie. Nigdy nie wie, kiedy otrzyma kolejną porcję energii, dlatego chętniej „odkłada” ją w postaci tkanki tłuszczowej na momenty głodu. Jeśli z kolei naszym problemem jest brak czasu na jedzenie w ciągu dnia i “zajadanie kalorii” dopiero w obfitym posiłku wieczornym – to też nie mamy dobrych wieści. Ciało nie dostaje wtedy energii, przechodzi w niższy tryb pracy, metabolizm zwalnia (bo nie ma potrzeby intensywnej pracy, trawienia i wykorzystywania dostarczonej energii). 

Z kolei kiedy już na wieczór zjemy ogromną porcję posiłku za cały dzień – organizm nie zdąży przejść na bardziej intensywny tryb przemian metabolicznych i skutkuje to – a jakże, znów większym ryzykiem odłożenia nadmiaru niezmetabolizowanych kalorii w formie tkanki tłuszczowej.

Wszelki brak organizacji w jedzeniu posiłków może skutkować przede wszystkim mniej atrakcyjnym wyglądem (większe skłonności do magazynowania tkanki tłuszczowej, a w konsekwencji – nadwagą), ale także nienajlepszym samopoczuciem. Jeśli na bieżąco dostarczasz ciału energię, to możesz mieć pewność, że mózg (a więc m.in. zdolność koncentracji w pracy) także będzie działał na wysokich obrotach. Jeśli w ciągu dnia się głodzisz, a kalorie wypełniasz dopiero ostatnim, dużym posiłkiem – to ciężko liczyć na spokojny i regenerujący sen oraz na wysokie zdolności koncentracyjne w pracy czy w szkole.

 

Jak zaradzić nieregularności posiłków?

Po pierwsze catering dietetyczny. Przeciętna osoba nie ma czasu na gotowanie 5 posiłków dziennie, a tym bardziej na ich jedzenie co 3-4 godziny. Zabierając jednak obowiązki zrobienia zakupów, ugotowania i zapakowania jedzenia na kolejny dzień – catering dietetyczny daje czas, który można przeznaczyć na zorganizowanie regularnego jedzenia dostarczanych codziennie posiłków.

Poza kwestią czasu, jaki poniekąd „kupuje” się z cateringiem, jest jeszcze coś, co może wpłynąć na regularne jedzenie posiłków. Kluczem jest prawidłowe dobranie kaloryczności diety cateringowej (co można notabene zrobić, konsultując się z dietetykiem w cateringu – kolejna korzyść!). Jeśli będziesz jeść wystarczająco dużo (a jednocześnie na tyle mało, by osiągnąć cel, jeśli chcesz schudnąć), to automatycznie porcje i kaloryczność poszczególnych posiłków w ciągu dnia będą rozłożone tak, że organizm naturalnie zawoła o kolejną porcję po 3-4 godzinach. Biorąc pod uwagę fakt, że w cateringu dietetycznym Twoja „rola” to po prostu zjadanie przygotowanych posiłków, kwestia zorganizowania się i zjadania ich przynajmniej co 2,5-4,5 godzin nie powinna stanowić problemu.

Jeśli chcesz samemu wprowadzić zdrowy tryb żywienia, należy zaadaptować kilka zasad organizacyjnych dotyczących planowania i przygotowywania posiłków:

  • planowanie posiłków najlepiej na cały tydzień, a przynajmniej na 3-4 dni,
  • poświęcenie jednego wieczora (np. niedzieli) na przygotowanie dań do zapakowania na kilka dni,
  • planowanie i robienie zakupów raz na kilka dni,
  • bazowanie posiłków na produktach, które są ogólnodostępne, a także tych, które już mamy w domu (co dodatkowo zapobiega marnowaniu żywności),
  • ponadto tworzenie różnych posiłków na bazie jednego prostego produktu - na przykład ugotowanie większej ilości kaszy jaglanej, którą wykorzysta się zarówno jako dodatek do sałatki (lunch/kolacja), mięsa/ryby (obiad), a także jako śniadanie (np. z owocami, dżemem i jogurtem, itp.).

Warto pamiętać, że okres pomiędzy posiłkami nie musi być sztywny, tj. nie musisz ustalać sobie konkretnie 3 godzin między jedzeniem. Wystarczy, by zmieścić się w przedziale 2,5-4,5 godzin – nie jeść za często, ale też nie fundować organizmowi 5-7 godzin bez dowozu energii. Może taki kompromis między zdrowiem a codziennymi obowiązkami uda się wypracować?

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel