Jedzenie a kolor skóry - jak nasza dieta wpływa na koloryt cery?

Jedzenie a kolor skóry - jak nasza dieta wpływa na koloryt cery?

2022-07-15

Dieta ma bezpośredni wpływ na cały organizm, w tym na zdrowie i koloryt skóry. Czy wiesz, jak należy komponować posiłki, aby zapewnić sobie nieskazitelną cerę? W tym artykule zebraliśmy wszystkie najistotniejsze porady.

Co jeść, by mieć zdrową cerę?

Jednym z warunków posiadania zdrowej skóry jest zbilansowana dieta, dopasowana do potrzeb organizmu. Warto unikać wszystkich składników prozapalnych, a stawiać na produkty odżywcze i zawierające antyoksydanty, witaminy oraz minerały. Warto też dbać o to, aby wybierane jedzenie miało niski indeks i ładunek glikemiczny. Zapobiegnie to dużym wyrzutom insuliny, a co za tym idzie, w organizmie nie będzie pojawiać się tak wiele stanów zapalnych, które na skórze mogą objawiać się np. jako bolesne wypryski czy zaczerwieniania. Z diety na ładną cerę należy wyeliminować:

  • alkohol w dużych ilościach

  • produkty typu fast food

  • wysoko przetworzoną żywność

  • słodycze zawierające dużo cukru, szczególnie rafinowanego

  • słodkie napoje

Ograniczyć warto także nasycone kwasy tłuszczowe, znajdujące się np. w tłustym nabiale czy czerwonym mięsie. Dobrze jest także dbać, aby w jadłospisie nie pojawiało się zbyt dużo kwasów tłuszczowych trans, które często można spotkać m.in. w produktach cukierniczych, chipsach czy margarynach. Oczywiście nie oznacza to, że masz odrzucić tłuszcze ze swojej diety! Nic bardziej mylnego. Koniecznie jedz ryby morskie, np. łososia, makrelę czy dorsza, a także orzechy, siemię lniane lub olej rzepakowy. Te produkty mają w sobie kwasy tłuszczowe omega-3, które działają m.in. przeciwzapalnie.

Jakie owoce jeść, aby ujędrnić i nawilżyć skórę?

Zastanawiasz się, jak za pomocą diety nawilżyć cerę? Przede wszystkim nie zapominaj o piciu wody. Człowiek powinien wypijać 1,5-2 litry wody każdego dnia, aby zachować zdrowie, nie tylko organów wewnętrznych, ale także skóry. Pamiętaj, że nawet najlepszy krem odżywczy, przeciwzmarszczkowy czy nawilżający nie da sobie rady, jeśli nie będziesz nawadniać cery od środka.  

Dieta na ładny kolor skóry

Unikasz opalania twarzy, ale marzysz o tym, aby cera nabrała zdrowego, promiennego odcienia? Możesz zadziałać przy pomocy diety. Duża ilość karotenoidów, zawartych w spożywanych produktach spożywczych sprawi, że będziesz wyglądać jak muśnięty słońcem. Składniki te występują naturalnie w warzywach i owocach, najczęściej tych o kolorze żółtym, pomarańczowym lub czerwonym. Produktem, który jest najbardziej znany z tego, że zmienia koloryt cery, jest oczywiście marchewka, zawierająca sporo betakarotenu. Picie dużych ilości soku z niej lub jedzenie jej w surowej formie sprawia, że skóra staje się zauważalnie ciemniejsza i nabiera zdrowego, promiennego wyglądu jak po wakacjach! Np. dieta dr Dąbrowskiej zawiera bardzo dużo tego składnika. Oczywiście nie tylko marchew daje taki efekt. Karotenoidy, zmieniające kolor skóry, znajdują się też m.in. w:

  • pomidorze

  • papryce

  • brokule

  • dyni

  • szpinaku

  • batacie

  • śliwce

  • mango

  • brzoskwini

Jak witaminy wpływają na stan skóry?

Za to, jak prezentuje się stan Twojej cery, odpowiada także dostarczanie jej wystarczającej ilości witamin. Najlepiej jest przyjmować je z pożywienia, jeśli jednak to nie wystarczy, skonsultuj się z lekarzem w celu dobrania odpowiedniej suplementacji. Jakie witaminy są niezbędne dla pięknego wyglądu skóry i skąd je czerpać?

  1. Witamina A

  2. Retinol (witamina A) to tzw. eliksir młodości. To on najszybciej i najefektywniej zatrzymuje procesy starzenia, dba o rewitalizację naskórka, zwiększa wytwarzanie kolagenu i elastyny, a także wygładza i eliminuje drobne zmarszczki. Najlepsze jego źródła to: jaja, ser, tran i podroby, szczególnie wątróbka.

  3. Witamina D

  4. Tę witaminę organizm pobiera głównie poprzez ekspozycję na słońce. Z pożywienia możemy pobrać tylko 20% jej dziennego zapotrzebowania. Zadbaj więc o to, aby każdego dnia wiosną i latem przebywać na zewnątrz przez minimum 20 minut.

  5. Witamina E

  6. Witamina E także uznawana jest za tę, która pomaga zachować młodość. To przeciwutleniacz, który ma właściwości nawilżające i ujędrniające. Znajdziesz ją w oleju słonecznikowym, oliwie z oliwek oraz orzechach, szczególnie włoskich i laskowych. Duży nacisk na użycie takich produktów kładzie się m.in. w diecie paleo.

  7. Witamina K

  8. Dieta na ładną cerę musi zawierać także produkty bogate w witaminę K, która ma właściwości łagodzące i chroniące przed podrażnieniami. Do tego wzmacnia naczynia krwionośne oraz rozjaśnia i rozpromienia cerę. Znajdziesz ją w pomidorach, awokado, jajach, produktach mlecznych oraz zielonych liściach warzyw. 

  9. Witamina C

  10. Ten silny przeciwutleniacz to must have w diecie. Witamina C chroni przed wolnymi rodnikami, poprawia ukrwienie skóry i spłyca niewielkie zmarszczki. Jej dodatkową właściwością jest umiejętność rozjaśniania cery. Tę witaminę znajdziesz m.in. w papryce, pomarańczach, czarnej porzeczce, kiwi, truskawkach czy cytrynie.

  11. Witaminy z grupy B

  12. Witaminy z grupy B odpowiadają za kontrolę procesów rogowacenia i regeneracji naskórka, dbają o nawilżenie skóry oraz jej gładkość. Znajdziesz je w mięsie, rybach, podrobach, jajach, przetworach zbożowych z pełnego ziarna i mleku. W przypadku diety wegańskiej może pojawić się problem z odpowiednim dostarczeniem witamin z grupy B. Warto skonsultować się w tej sprawie z lekarzem, który dobierze odpowiednią suplementację.

Substancje chroniące skórę

Tak jak wspomnieliśmy, wiele witamin pełni dla naszej cery funkcję ochronną. Np. witamina C zapobiega szkodliwemu działaniu wolnych rodników. Warto jednak zwrócić także uwagę na trzy dodatkowe elementy, które powinna zawierać dieta na cerę. Są to:

  • likopen - silny przeciwutleniacz, chroniący skórę przed promieniowaniem UV. Znajdziesz go w pomidorach, arbuzach, papai czy różowych grejpfrutach.

  • astaksantyna - to kolejny przeciwutleniacz, który także zabezpiecza przed działaniem szkodliwych promieni UV. Zawierają go np. krewetki.

  • kwasy tłuszczowe omega-3 - działają przeciwzapalnie i odpowiadają za nawilżenie, odżywienie i blask skóry. Znajdziesz je w rybach, siemieniu lnianym, orzechach czy oliwie z oliwek.

Mamy nadzieję, że teraz bez trudu skomponujesz dla siebie idealną dietę, która poprawi wygląd Twojej skóry.

Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2022
pixel