Komosa ryżowa - dlaczego warto ją spożywać?

Komosa ryżowa - dlaczego warto ją spożywać?

2019-11-07

Komosa ryżowa należy do grupy pseudozbóż. Co to oznacza, jakie ma ona właściwości i czy warto ją wprowadzać do diety? 

Pseudozboże, ale nie pseudozdrowe

Pseudozboża to rośliny przypominające prawdziwe zboża z wyglądu, zawierające w swoim składzie dużo skrobi, ale pod względem klasyfikacji niebędące zbożami. Okazuje się, że pseudozboża, do których poza komosą ryżową należą też amarantus i gryka, mają ogromne walory prozdrowotne i już coraz częściej pojawiają się nie tylko jako produkty w codziennej diecie, ale też jako źródła substancji sprzedawanych jako suplementy diety.
Komosa ryżowa znana jest pod inną nazwą, quinoa. To pradawna roślina, którą uprawiano już około 5 tysięcy lat temu w rejonie Ameryki Południowej. Jej szczególne walory podkreśla fakt, że rośnie ona na terenach o bardzo niekorzystnych warunkach, na wysokości nawet do 4500 m n.p.m.. Ponadto w latach 90. komosę hodowała NASA jako źródło pokarmu dla długich lotów załogowych!
Ze względu na swoje pochodzenie, komosa była spożywana już przez Inków i Azteków. Dlaczego więc i my powinniśmy skorzystać z jej dóbr? Przede wszystkim ma ona bardzo korzystny skład aminokwasowy, a nawet określoną ją jako najbardziej wartościową pod względem zawartości poszczególnych białek roślinę. Może być stosowana przez cukrzyków, ponieważ nie ma wysokiego indeksu glikemicznego i charakteryzuje się niską zawartością glukozy oraz fruktozy. Warto też zwrócić uwagę na zawarte w niej witaminy i składniki mineralne.

Co znajdziemy w komosie ryżowej?

Komosa ryżowa jest źródłem witamin z grupy B, odpowiadających za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Zawiera też witaminę C, która wpływa na procesy odpornościowe. Jednak pod względem zawartości witaminy E – silnego antyoksydantu – przewyższa nawet dwukrotnie pszenicę czy żyto. Poza tym w komosie ryżowej znajduje się znaczna ilość wapnia, magnezu, cynku, potasu, fosforu, żelaza czy manganu i miedzi. Komosę ryżową warto spożywać też w formie kiełków, w których wszystkie wymienione składniki odżywcze są jeszcze bardziej skoncentrowane. 
Ciekawym z uwagi na zdrowie składnikiem komosy ryżowej są saponiny. Tu związki czynne biologiczne, czyli odgrywające istotną rolę w organizmie człowieka. Mają właściwości antybakteryjne, przeciwzapalne, niszczą szkodliwe dla organizmu komórki mikroorganizmów, wirusów, a nawet komórki nowotworowe. Mogą one też poprawiać procesy trawienne.

Jak najczęściej podaje się komosę ryżową? 

Ogromną inspiracją może być to, co fit catering może z niej uczynić. Oczywiście stosowanie jej jako dodatku do mięsa w obiedzie czy w sałatce to już klasyka. Natomiast z komosy można też wyczarować pieczywo, makaron czy musli i polentę. Można stosować jej surowe ziarna jako dodatek do sałatek. Także młode liście komosy ryżowej mogą znaleźć zastosowanie w sałatkach i surówkach. Przede wszystkim jednak warto zapamiętać, że jest to roślina bezglutenowa, dlatego z powodzeniem i pewnością mogą ją spożywać osoby chore na celiakie i nietolerujące glutenu lub go ograniczające.
 
Źródła:
Mystkowska I. i wsp.: Właściwości odżywcze i prozdrowotne komosy ryżowej. Probl Hig Epidemiol 2016, 97(1), s. 29-31.
Sułkowski M. i wsp.: Komosa ryżowa – słabo znane zboże o kosmicznych właściwościach. KOSMOS Problemy Nauk Biologicznych. Tom 60, 2011, Numer 3–4, (292–293) s. 475–481.
Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel