Motywacja

Motywacja

Czym jest motywacja? Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonego działania, wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych, określający podłoże zachowań i ich zmian. Wewnętrzny stan człowieka, mający wymiar atrybutowy. Potocznie motywacja jest tym bodźcem, który pozwala Ci po prostu zacząć konkretne działanie. Robisz coś, dlatego, że jest to interesujące i wartościowe z Twojego punktu widzenia – innymi słowy po prostu chcesz to robić. Jessica Hische, amerykańska ilustratorka powiedziała: “Praca, którą wykonujesz kiedy się obijasz, jest prawdopodobnie pracą, którą powinieneś się zajmować przez resztę swojego życia.” Kiedy robisz to co sprawia Ci przyjemność nie potrzebujesz dodatkowej motywacji. Już sama czynność będzie Cię stymulować do działania. Skąd jednak bierze się motywacja?

Psychologia

Motywacja wewnętrzna

Tendencja do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na jego treść. Cechą określającą motywację wewnętrzną jest ciekawość, a czynnikami motywującymi są właściwości będące wynikiem wzajemnego porównywania bodźców docierających do jednostki aktualnie bądź zakodowanych w strukturach pamięciowych. Ogromna liczba badań pokazuje, że motywacja wewnętrzna prowadzi do dużo lepszych wyników niż zewnętrzna motywacja, jak również sprzyja psychologicznemu i fizycznemu zdrowiu. Dlaczego? Według hierarchii potrzeb Maslowa nadrzędnym celem każdego człowieka jest dążenie do samorealizacji. Człowiek ma potrzeby rozwijania siebie, swoich talentów, zdolności i zainteresowań. Dużą role grają również rozwój duchowy i dążenie do potwierdzenia własnej wartości. Te wszystkie cechy wspierają budowanie wewnętrznej motywacji. Jednak co robić kiedy wewnętrznej motywacji zaczyna brakować?

Motywacja zewnętrzna

Tendencja do podejmowania i kontynuowania działań ze względu na pewne konsekwencje, do których one prowadzą (uzyskanie nagrody lub innej uchwytnej korzyści), związana z poczuciem, że przyczyna i kontrola działania ma charakter zewnętrzny i nie jest zależna od jednostki. W sporcie motywacja zewnętrzna może pochodzić od trenera, kolegi z drużyny lub kibiców. Zewnętrzna motywacja potrafi postawić na nogi w trudniejszych chwilach i zapalić ogień do działania. Wewnętrzna i zewnętrzna motywacja działają synergicznie. Budowanie trwałej motywacji ma miejsce tylko wtedy gdy wspomniane wyżej rodzaje motywacji tworzą swojego rodzaju jedność.

Psychologia
Psychologia

Jak budować trwałą motywacje?

1. Zacznij od umiejscowienia swojego życia w szerszym kontekście. Czy jesteś w stanie spojrzeć na siebie z perspektywy trzeciej osoby i pomyśleć o tym, że masz tylko jedno życie? Taka świadomość może sprawić, że zaczniesz żyć każdego dnia tak jakby był to ostatni dzień Twojego życia. Osobiście uważam, że nic bardziej nie motywuje do działania niż chęć pozostawienia po sobie widocznego śladu. W poszukiwaniu własnej misji w życiu zadaj sobie poniższe pytania szukając odpowiedzi wewnątrz siebie: - Kim jestem dzisiaj? - Kim chcę być za 5 lat? Za 10 lat? Czy te wizje różnią się od siebie? - Jakie są moje wartości według, których żyję na codzień? - Jaka jest moja wizja na życie? Czy żyję tak jak bym chciał żyć? - Czy jestem na właściwej drodze w dążeniu do realizacji własnych celów? - Czy daję z siebie wszystko wtedy kiedy muszę? A wtedy kiedy nie muszę?

2. Wyznacz cel. Brzmi jak łatwe zadanie, ale im bardziej sprecyzujesz swój cel tym większe prawdopodobieństwo, że go osiągniesz, a to wymaga wkładu własnego. Zacznijmy od przykładowego celu jak np. “chcę schudnąć” i przeanalizujmy czy jest on wystarczająco precyzyjny odpowiadając na poniższe pytania:
Czy Twój cel jest:
- konkretny? Nie, nie ma dokładnej wartości w kilogramach, która określa utratę wagi
- mierzalny? Nie, nie jesteśmy w stanie określić kiedy osiągniesz powyższy cel ponieważ nie jest określona wartość w kilogramach, która będzie oznaczać realizacje celu
- osiągalny? Ciężko powiedzieć bo nie mamy konkretnej wartości określającej naszego celu redukcyjnego
- ważny? Tak, na pewno redukcja wagi jest ważna dla zdrowia fizycznego i psychicznego
- określony w czasie? Nie, nie określiliśmy czasu trwania naszego celu.
Taka analiza pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie czy wystarczająco dobrze wyznaczyłeś cel. Twój nowy cel mógłby wyglądać następująco: W dniu dzisiejszym (bieżąca data) postanawiam, że w 90 dni schudnę 8kg.

3. Pokonaj strach. Bardzo często paraliżuje nas strach przed podjęciem decyzji. Jeżeli stawka jest wysoka pojawia się stres przed porażką. Co zrobię kiedy nie wyjdzie? Co powiedzą inni? Może lepiej tego nie robić? Pytania te przeszkadzają w rozwinięciu pełnego potencjału jakim dysponujemy. Podejmując trudne i ryzykowne decyzje nigdy nie będziemy mieli pewności czy wszystko pójdzie zgodnie z planem. Co może ułatwić podjęcie trudnej decyzji?

4. Zapisz konkretnie plan działania jaki podejmiesz jeżeli coś pójdzie nie tak. Jak będziesz się czuł? Co dokładnie zrobisz? Do kogo zwrócisz się o pomoc? Czy będziesz miał zabezpieczenie finansowe? Przygotowanie do porażki może pomóc podczas podejmowania decyzji. Będziesz przygotowany na najgorszy scenariusz. Na co więc czekasz? Czy podejmiesz decyzje mimo wielu niewiadomych? Tylko w taki sposób możesz stać się najlepszą wersją samego siebie. Za dużo czasu pochłania ciągłe porównywanie się do innych. Wyznaczaj ambitne cele, mądrze planuj i odważnie krocz ku realizacji swoich marzeń.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel