O kurkumie, czosnku... - poznaj moc przypraw!

2020-02-18
O kurkumie, czosnku... - poznaj moc przypraw!

Mamy nadzieję, że na co dzień w Twoim menu gości różnorodność przypraw i ziół. Nie tylko dlatego, że dzięki nim potrawy nabierają wyjątkowego smaku i aromatu, ale przede wszystkim przez to, że te dodatki smakowe mogą bardzo korzystnie działać na zdrowie. Chcesz poznać wyjątkową moc najbardziej prozdrowotnych przypraw? To koniecznie przeczytaj ten artykuł do końca.

 

Kurkuma przeciw nowotworom

Kurkumę, czyli ostryż długi, dodaje się przede wszystkim do potraw kuchni indyjskiej, orientalnej. Jej gorzkawo-pikantny, ale orzeźwiający aromat idealnie nadaje się do delikatnych, chudych mięs i ryb, ale też do podkreślenia dań wegetariańskich (np. ze strączków). Można powiedzieć, kurkuma jest dość uniwersalna i można ją dodawać do każdego rodzaju dania – nawet szczypta kurkumy w deserach może nadać im ciekawego charakteru. Jej uniwersalność warto wykorzystywać na co dzień, ponieważ to dobrze przebadana i poznana w świecie naukowym przyprawa o silnych właściwościach prozdrowotnych. Jakie jej cechy dotychczas wykazano, jeśli chodzi o korzystny wpływ na ludzki organizm?
 
Kurkuma, dzięki zawartości składnika bioaktywnego zwanego kurkuminą, charakteryzuje się przede wszystkim działaniem antynowotworowym. Dowiedziono, że ekstrakt z kurkumy (albo bezpośrednio kurkumina) skutecznie wpływają na zmniejszenie ryzyka tworzenia przerzutów nowotworowych! 
 
Ponadto kurkuma pobudza wydzielanie żółci, a więc poprawia procesy trawienia. Skoro już mowa o trawieniu, to wykazano też, że kurkuma ma ochronne działanie wobec komórek wątroby. A wiadomo, że te są szczególnie narażone na działanie toksyn (leków, alkoholu, pleśni). Ponadto kurkumie przypisuje się działanie przeciwzapalne, przeciwwrzodowe, przeciwutleniające i zapobiegające zlepianiu się (agregacji) płytek krwi. Jak widać, warto dodawać kurkumę do posiłków! 
 
Jeśli zaś martwi Cię, że nie umiesz gotować dań orientalnych, w których kurkuma gra pierwsze skrzypce – może poszukaj inspiracji w cateringu dietetycznym? Dieta pudełkowa poza tym, że jest świetnie zbilansowana i dobrana do wymagań Twojego organizmu, to cechuje się także dużą różnorodnością. Oferuje dania z rożnych zakątków świata, na podstawie których możesz samodzielnie wymyślać potem posiłki gotowane w domu.

 

Czosnek – rodzimy składnik prozdrowotny

Jeśli jednak dania z kurkumą nie przemawiają do Twoich kubków smakowych, proponujemy czosnek. Pod względem skuteczności we wpływie na zdrowie czosnek dorównuje kurkumie! Jest znany głównie z działania przeciwbakteryjnego – z powodzeniem mogą z niego korzystać na przykład osoby cierpiące na zakażenie bakterią Helicobacter pylori. Czosnek ułatwia też walkę z bakteriami ze szczepu Mycobacterium, które przyczyniają się do rozwoju gruźlicy. Jednocześnie czosnek, a dokładniej olejki w nim zawarte, mogą stymulować wzrost dobroczynnych bakterii bytujących w Twoim jelicie – bakterii ze szczepu Lactobacillus.
 
Ponadto, czosnkowi przypisuje się działanie antynowotworowe (głównie w przypadku raka okrężnicy i jelita grubego). Jedzenie czosnku stymuluje układ odpornościowy do pracy – dlatego (nie bez podstawy) mówi się, że w trakcie przeziębienia należy zwiększać spożycie czosnku. Odkrycia wskazały, że niepozorny czosnek może także być wykorzystywany w sytuacji zatrucia ołowiem! Jeśli więc nie na kurkumę, to postaw na czosnek!
 
Źródła: 
Epstein J, Sanderson IR, MacDonald TT. Curcumin as a therapeutic agent: the evidence from in vitro, animal and human studies. Brit J Nutr 2010; 103:1545-57.
Kwiecień M. i wsp.: Czosnek jako zioło kształtujące właściwości prozdrowotne. Probl Hig Epidemiol 2011, 92(4): 810-812.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel