Słodka bazylia - co wiemy o nowym superfood'sie?

2018-11-25
Słodka bazylia - co wiemy o nowym superfood'sie?

Nasiona słodkiej bazylii- nowy nieznany superfoods


Tukmaria, tak inaczej określa się te nasionka. Od lat stosowana w kuchni chińskiej i indyjskiej. Jest podobna wyglądem i konsystencją do nasion chia, natomiast ma od nich intensywniejszy smak i aromat. Podobnie używa się ich najczęściej jako dodatek do owsianek, płatków, omletów czy przygotowania puddingów. Ma niską wartość kaloryczną, przy czym jest bogata w witaminy i minerały. Szczególnie w magnez, wapń, potas, żelazo i cynk.


W 100g nasion bazylii jest aż 1344 mg wapnia, to więcej niż w popularnych źródłach jak mak ( 1266 mg/ 100g) czy sezam ( 975 mg/100g)


Dzienna porcja 15 g nasion dostarcza aż:

• 201 mg wapnia (25 % dziennego zapotrzebowania)
• 2,5 mg żelaza ( 18% dziennego zapotrzebowania)


Wartość odżywcza w 100g:

Energia 342 kcal
Białko 15,4 g
Tłuszcz
w tym nasycone kwasy tłuszczowe
19,1
1,9                   
Węglowodany 53,1
Błonnik 51,5


Składniki mineralne w 100g:


Wapń 1344 mg/ 168%
Magnez 345 mg/ 94%
Potas                                                     794 mg/ 40% 
Żelazo 16,4 mg/ 117%
Fosfor 492 mg/ 70%

%RWS - Dzienne referencyjne wartości spożycia



Dlaczego warto włączyć je do diety:

• Nasiona bazylii zawierają dużą ilość rozpuszczalnego błonnika pokarmowego i pod wpływem wody zwiększają swoją objętość, pęcznieją tworząc konsystencję żelu. Wpływają tym samym pozytywnie na perystaltykę jelit, zwiększając ich pasaż. Odżywiają bakterie bytujące w jelicie grubym, wpływają korzystnie na trawienie, redukują zaparcia i usuwają toksyny.
• Powodują mniejsze wahania glikemii po posiłku, opóźniają opróżnianie żołądka i zmniejszają wyrzut insuliny do krwi a także zapobiegają uczuciu głodu, zwiększając sytość
• Zmniejszają poziom cholesterolu. Przyczyniają się do zmniejszenia stanów zapalnych w organizmie.
• Chronią przed niedokrwistością dzięki wysokiej zawartości żelaza
• Dzięki wysokiej zawartości wapnia wpływają pozytywnie na stan kości, zębów i mięśni


Z czym jeść nasiona słodkiej bazylii?

Najlepiej smakują z mlekiem , napojem roślinnym, jako dodatek do soków, koktajli czy jogurtu. Możemy śmiało posypać nimi owsiankę, owoce czy nawet sery.


Jak przygotować nasiona bazylii:

Wystarczy zalać je letnią lub gorącą wodą i moczyć przez ok. 3-5 min. Po tym czasie nasiona spęcznieją oraz będą nadawały się do bezpośredniego spożycia.



Katarzyna Wójcik
Dietetyk Fitness Catering

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel