Co powinieneś wiedzieć o diecie ketogenicznej?

Co powinieneś wiedzieć o diecie ketogenicznej?

2020-03-27

Na całym świecie dieta ketogeniczna zdobywa ogromną popularność, szturmem podbijając kolejne jego regiony. Początkowo cieszyła się ona najwyższym uznaniem w Ameryce, jednak w Polsce również cieszy się coraz lepszymi opiniami. Coraz więcej osób próbuje za pomocą starannie skomponowanego menu osiągnąć stan ketozy, zapewniający nie tylko bardzo dobre wyniki w odchudzaniu, ale także wpływający bardzo pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego. Na czym polega dieta ketogeniczna i na jakie korzyści można liczyć dzięki niej?

Czym jest ketoza? Zastosowania diety ketogenicznej 

Liczne badania przeprowadzane w ciągu ostatnich lat przemawiają za hipotezą, że najważniejsze w diecie nie jest ograniczenie tłuszczów, lecz węglowodanów. Dzięki zminimalizowaniu obecności w codziennym menu tych ostatnich, zmniejsza się ryzyko wielu zaburzeń zdrowotnych, w tym padaczki i zaburzeń neurodegeneracyjnych. Przy równoczesnym (wraz ze zdecydowanym zredukowaniem ilości spożywanych węglowodanów) zadbaniu o odpowiednią ilość w diecie jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, można znacznie poprawić swój stan zdrowia. Z czego to wynika?

W sytuacji, w której organizm zostaje pozbawiony podstawowego źródła energii, jakim najczęściej są węglowodany, musi przestawić swój sposób działania i rozpocząć wykorzystywanie pozostałych makroskładników w celach energetycznych. Jest to zgodne z mechanizmem obronnym, który ma na celu niedopuszczenie ludzkiego ciała do śmierci. Jako główne źródło kalorii zaczyna być wówczas wykorzystywany właśnie tłuszcz. Po odpowiednim zmienieniu przebiegów metabolicznych, organizm człowieka wprowadzony zostaje w tak zwany stan ketozy. Ciało „żywi się” w takiej sytuacji ketonami, czyli związkami energetycznymi, które powstały w wyniku metabolizowania tłuszczu jako głównego składnika pokarmowego. W rezultacie znajdowania się w stanie ketozy, tkanka tłuszczowa rozpoczyna proces spalania własnych zapasów. Jedzenie tłuszczu skutkuje zatem spalaniem tłuszczów.

Ketoza to zatem nic innego jak proces rozpadu tłuszczów. Doprowadza on do tego, że stężenie ciał ketonowych we krwi jest zdecydowanie większe niż stężenie glukozy. Odpowiednio niskie spożycie węglowodanów skutkuje zahamowaniem uczucia głodu. Rośnie ono natomiast wtedy, gdy tych makroskładników w diecie jest za dużo.

Zasady diety ketogenicznej 

Najważniejszym zaleceniem tego sposobu żywienia, jak można się domyślić, jest znaczne ograniczenie spożycia węglowodanów – powinno ono wynosić mniej niż 50 gramów na dobę. Pozostałą energię mają pokrywać tłuszcze (70%) i białka (10 – 20%). W bardziej radykalnych wersjach diety ketogenicznej można jednak aż 85 – 90% kalorii dostarczać wraz z tłuszczami, 10% z protein, a zaledwie 5% z węglowodanów. To ogromna różnica w porównaniu ze standardową dietą, w której węglowodany odpowiadają za połowę dostarczanej energii, tłuszcze za 35%, a białka za 15%.

Oczywiście źródłami tłuszczów powinny być wyłącznie produkty bardzo wysokiej jakości. Powinno się ją przeprowadzać pod kontrolą dietetyka, by nie stanowiła ona ewentualnego zagrożenia dla zdrowia. Ten sposób żywienia jest dość restrykcyjny, ale nie można powiedzieć, by był monotonny albo niesmaczny. Podstawę tej diety stanowią produkty zawierające duże ilości tłuszczów, czyli boczek, golonka, karkówka i steki. Bardzo dużo spożywa się ponadto olejów roślinnych, takich jak rzepakowy i kokosowy, a także orzechów, pestek i nasion.

Wskazane jest spożywanie tłustych serów, czyli np. fety, mozzarelli, sera żółtego, a ponadto gorzkiej czekolady, awokado i masła orzechowego. Jeść na diecie ketogennej powinno się chude mięsa, czyli np. drób, wędliny oraz ryby. Wskazane jest także jedzenie warzyw i owoców, ale wyłącznie tych o niskiej zawartości węglowodanów. Zaliczają się do nich pomidory, papryka, kalafiory, brokuły, ogórki. Używać można także oliwy z oliwek. Spożywać nie powinno się zaś warzyw i owoców zawierających dużo węglowodanów, produktów zbożowych (makaronów, pieczywa, kaszy) i produktów mlecznych. Całkowicie zabronione są także słodycze, ziemniaki, miód i dżemy.

Zalety stosowania diety ketogenicznej 

Przestrzeganie wszystkich zaleceń tego sposobu odżywiania skutkuje spadkiem masy ciała, brakiem uczucia głodu, bardzo wysokim odczuwaniem sytości po zakończeniu posiłku i poprawieniem zdolności koncentracji. Przez pierwszych kilka miesięcy stosowania tej diety osobie ją stosującą towarzyszy uczucie lekkości, poprawia się w dodatku samopoczucie. Waga spada bardzo dynamicznie, natomiast wykorzystanie glukozy jako źródła energii zostaje ograniczone, jest ona wykorzystywana przez układ nerwowy. Skutkuje to spadkiem ilości glikogenu, czyli zbudowanego z pojedynczych cząstek glukozy wielocukru. Wraz ze spadkiem ilości glikogenu zmniejsza się również ilość wody, do tej pory wiązanej przez glikogen w mięśniach. Spada przez to masa ciała. 

Dieta ketogeniczna polecana jest w szczególności osobom cierpiącym na padaczkę, a zwłaszcza dzieciom chorującym na padaczkę lekkooporną. Wynika to prawdopodobnie z tego, że ciała ketonowe chronią komórki nerwowe przed atakiem wolnych rodników. Kolejną zaletą tej diety jest wspomaganie walki z insulinoopornością. Wyregulowane zostaje wydzielanie insuliny, ograniczony jest apetyt na słodycze, uczucie sytości po posiłkach jest natomiast zapewnione na długi czas. Zredukowane zostają także obrzęki, a ten plan żywienia oparty na tłuszczach pomaga w pozbyciu się takich dolegliwości trawiennych, jak np. wzdęcia.

O czym dodatkowo warto pamiętać? 

Podobnie jak każda inna dieta, również ta ketogeniczna jest skuteczna tylko wtedy, kiedy posiłki spożywa się regularnie i w podobnych odstępach czasowych, natomiast ogólna kaloryczność diety jest dostosowana do indywidualnych potrzeb organizmu. Korzystanie z tej diety nie zwalnia również z pozostałych zaleceń dotyczących zdrowego stylu życia, czyli np. tych dotyczących regularnej aktywności fizycznej. Wprowadzenie tego jadłospisu samemu jest dość trudne, w związku z czym warto skorzystać w tym aspekcie z pomocy profesjonalistów.

Dieta ketogeniczna w cateringu dietetycznym 

Dieta pudełkowa, którą oferujemy, posiada w menu również jadłospis wprowadzający w stan ketozy. Warto skorzystać z tej oferty, ponieważ to fit catering bierze w jej ramach na siebie wszystkie kwestie związane z przygotowaniem wysokotłuszczowego menu. Oznacza to nie tylko dokładne rozpisanie diety przez dietetyków, ale też staranne przygotowanie posiłków przez profesjonalnych kucharzy.

Catering dietetyczny oferuje dwa warianty diety ketogennej. Pierwszym z nich jest Dieta Pre Keto, w której ramach spożywa się aż 80% tłuszczów przy 15% białka i zaledwie 5% węglowodanów. Opiera się ona przede wszystkim na tłustym mięsie wieprzowym, wołowym lub drobiowym z dodatkiem równie tłustych sosów na bazie masła, smalcu albo oleju kokosowego. Pełno w menu jest dań opartych o tłusty nabiał bądź jajka. Posiłki są niewielkie objętościowo, ale bardzo sycące, ponieważ 1 g tłuszczu dostarcza aż 9 kcal, podczas gdy 1 g węglowodanów i białka to zaledwie 4 kcal!

Dietę Pre Keto poleca się osobom, które zamierzają wejść w stan ketozy – ten sposób żywienia umożliwi zrobienie tego w o wiele skuteczniejszy sposób. Restrykcja i rozkład makroskładników w tej diecie mogą stanowić pewne wyzwanie, więc jest ona stosowana jako okres adaptacyjny przez pierwsze 4 – 8 tygodni. Po wstępnej adaptacji, która nie powinna trwać dłużej niż dwa miesiące, następuje powrót do diety Keto.

Oferowana przez catering dietetyczny dieta ketogeniczna to doskonałe rozwiązanie dla wszystkich osób planujących schudnięcie w bardzo szybkim tempie. Ustabilizowanie poziomu cukru we krwi pozwala w dodatku na pozbycie się uczucia senności i poprawę koncentracji przez cały dzień, zapewniając jednocześnie nieustannie wysoki poziom energii.

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel