Czym jest tkanka tłuszczowa i jak można się jej pozbyć

2019-07-25
Czym jest tkanka tłuszczowa i jak można się jej pozbyć

Tkanka tłuszczowa – zmora wszystkich osób na diecie. Właśnie w celu jej zredukowania sięgamy po spalacze tłuszczu, szukamy diet odchudzających, chodzimy do dietetyka czy decydujemy się na catering dietetyczny. Tyle wysiłków i energii– w jakim celu? W celu pobudzenia procesu wykorzystywania energii zmagazynowanej w komórkach tłuszczowych. Na czym to wszystko polega?

 

Czym jest tkanka tłuszczowa?

Tkanka tłuszczowa stanowi około 20-25% ciała kobiet i 15-20% organizmu mężczyzn, jest to średnio 6-8 milionów komórek tłuszczowych. Komórki tłuszczowe (adipocyty) to magazyny tłuszczu, który pojawia się tam z nadmiaru kalorii, jaki dostarczamy naszemu organizmowi w odniesieniu do naszego dziennego, całkowitego zapotrzebowania na nie. Adipocyty to główny rodzaj komórek tkanki tłuszczowej, obok mniej licznych: preadipocytów, makrofagów, fibroblastów i komórek zrębowych naczyń.

 

W skrócie proces powstawania tkanki tłuszczowej wygląda następująco:

- do organizmu zostaje dostarczone zbyt dużo kalorii w postaci pożywienia,

- wskutek przemian biochemicznych w organizmie powstają triglicerydy, czyli cząsteczki tłuszczu,

- wędrują one do magazynów tłuszczu – komórek tłuszczowych i zaczynają wypełniać ich objętość,

- prowadzi to do nadwagi, a potem do otyłości.

 

Warto wspomnieć, że trójglicerydy nie tworzą nowych komórek tłuszczowych, a „jedynie” wypełniają przestrzeń w tych komórkach tłuszczowych, które są już rozwinięte. Powstawanie komórek tłuszczowych to proces charakterystyczny dla okresu wzrostu człowieka, tj. wieku niemowlęcego i dziecięcego. Komórki tłuszczowe rozwijają się, tj. powstają do około 9 roku życia, a w dorosłym życiu nie zmienia się już ich liczba; zmienia się tylko ich objętość. Bądź co bądź, proces ten skutkuje powiększeniem masy ciała i zwiększeniem ryzyka wielu przewlekłych chorób cywilizacyjnych.

 

Rodzaje tkanki tłuszczowej

Warto w tym miejscu wspomnieć o różnych typach tkanki tłuszczowej, bowiem nie każdy z nich jest niekorzystny. Wyróżnia się:

  • Białą (lub inaczej: „żółtą”) tkankę tłuszczową – bardzo bogatą w tłuszcz, stanowiącą warstwę termoizolacyjną organizmu. Jednocześnie to właśnie ten typ tkanki tłuszczowej odpowiada za nadwagę i otyłość. 
  • Beżową i brunatną tkankę tłuszczową – odgrywającą rolę w wytwarzaniu ciepła, ale mogącą nawet zapobiegać rozwojowi chorób takich, jak insulinooporność i cukrzyca. To głównie za sprawą swojej aktywności hormonalnej. Ten typ tkanki tłuszczowej składa się z wielu bardzo drobnych komórek tłuszczowych, zaś biała tkanka tłuszczowa to mniej pod względem liczbowym, ale bardziej wypełnionych tłuszczem komórek.

 

Popularne wskazówki - jak zmniejszyć poziom tkanki tłuszczowej?

Poniżej wymienimy popularne frazy związane z pozbyciem się tkanki tłuszczowej:

- dieta ketogeniczna, wysokobiałkowa, wegetariańska, detoks sokowy

- aktywność fizyczna,

- odżywianie tylko poprzez produkty nisko przetworzone, bio, eko i niezawierające e-dodatków,

- zmniejszenie lub zwiększenie liczby posiłków w ciągu dnia oraz konkretne pory ich spożywania,

- odpowiednia ilość i rodzaj spożywanych makroskładników (białka, tłuszczu, węglowodanów).

 

Wspomniane czynniki mogą bardzo wspomóc utratę tkanki tłuszczowej, ale nie muszą. Bowiem podstawową zasadą redukcji tłuszczu w organizmie jest deficyt kaloryczny, czyli spożywanie mniejszej ilości kalorii, niż wskazuje na to nasze indywidualne zapotrzebowanie. 

 

Jak pozbyć się tkanki tłuszczowej?

By schudnąć o 1 kg, musi dojść do deficytu energetycznego na poziomie około 3500 kcal. Można to uzyskać zarówno poprzez ucięcie w skali tygodnia 7 razy 500 kcal, ale też 2 razy po 1000 i 1 raz po 500 kcal. Oczywiście o wiele łatwiej jest założyć średni dzienny deficyt kaloryczny na tym samym poziomie. W deficycie kalorycznym ciało zaczyna wykorzystywać zmagazynowaną w komórkach tłuszczowych energię. Na tym polega cały proces. Tylko i aż na tym.

 

Czy dieta pudełkowa może pomóc w utracie tkanki tłuszczowej?

Oczywiście, że tak! Skoro już wiemy, że w większości proces odchudzania i utraty tkanki tłuszczowej polega na zmniejszeniu poboru kalorii, to nie powinno być zaskoczeniem, że dieta z dowozem może nam w tym jak najbardziej pomóc. Catering dietetyczny ma w swojej ofercie różne kaloryczności diet do wyboru. Najważniejszym ruchem przed zamówieniem jest obliczenie swojego dziennego całkowitego zapotrzebowania na energię. Służą do tego kalkulatory dostępne na przykład na stronach internetowych. Catering dietetyczny daje też możliwość skonsultowania się ze specjalistą – dietetykiem przed wyborem diety. Warto więc spróbować tego typu konsultacji i mieć pewność, że jest się w dobrych rękach.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel