Jak jeść więcej warzyw? Poznaj kilka sposobów

2020-02-18
Jak jeść więcej warzyw? Poznaj kilka sposobów

Jesz warzywa na co dzień? Warzywa to źródła witamin, składników mineralnych i bioaktywnych – działających przeciwutleniająco, przeciwzapalnie, a nawet antynowotworowo. Niezliczone badania wskazują jednoznacznie: spożywasz warzywa na co dzień - masz niższe ryzyko różnego rodzaju chorób. Ale co, jeśli jesz ich za mało? Jest na to kilka sposobów.

 

Jak zwiększyć ilość warzyw w diecie?

Jeżeli nie przepadasz za surowymi warzywami – to jeszcze nie koniec świata. Warzywa upieczone, gotowane, lekko podsmażone nadal mają dużo korzystnych wartości odżywczych. Świetnym sposobem na jedzenie dużej ich ilości w formie przetworzonej jest przygotowywanie zup, kremów czy sosów na bazie warzyw. 

Jeśli Twoi problemem jest zbyt „łagodny” albo wręcz „jałowy” smak warzyw, to pobaw się przyprawami. Uwierz, że to zioła i odpowiednie przyprawy mogą wydobyć z warzyw smak, jakiego wcześniej nie znałeś. Ale uwaga – niewłaściwy dobór dodatków smakowych może pogorszyć odczucia związane z jedzeniem warzyw. Dlatego, aby temu zapobiec, oto krótka ściąga przypraw pasujących do najpopularniejszych warzyw:

Dynia i marchew – curry, czosnek, cynamon, imbir, pieprz, kminek, chili;
Kapusta – cząber, majeranek, jałowiec, liść laurowy, gałka muszkatołowa, kminek;
Fasola i groch – majeranek, tymianek, natka pietruszki, czosnek, cząber, szałwia;
Ogórek – cytryna, estragon, pieprz, szczypiorek, mięta, kolendra, koperek;
Pomidor – bazylia, czosnek, estragon, cytryna, rozmaryn, szczypiorek, natka pietruszki, majeranek.

 

Nie lubisz widoku warzyw w daniu?

Jeśli po prostu nie lubisz warzyw i wolisz, by w Twoich posiłkach nie było ich nawet widać, albo na taką przypadłość cierpi Twoje dziecko (to częściej) – przemycaj warzywa do diety. Jak? Poprzez ich dodatek do posiłków w formie zblendowanej, zmiksowanej, typu pasty, pasztety, puree. Przykładami mogą być pasty jajeczne z posiekanym ogórkiem, ale też typowo warzywne, jednak aromatem zupełnie nieprzypominające warzyw – pasta z pieczonej papryki czy hummus z dodatkiem pomidorów. Także soki i koktajle składające się głównie z owoców mogą zawierać odrobinę warzyw i z pewnością nie odbije się to na smaku. Na przykład smoothie z banana i kiwi może zawierać odrobinę szpinaku/jarmużu – bowiem kolor koktajlu niezależnie od tego dodatku będzie lekko zielony. Po dokładnym zblendowaniu nikt nie pozna różnicy!

Wszyscy lubimy zapiekanki i pizze – czemu więc nie dorzucić tam warzywnego akcentu, który zapieczony pod ciągnącym się serem nawet nie będzie odczuwalny przez nasze kubki smakowe.

Najmniej oczywistym, ale doskonałym sposobem na dorzucenie warzyw do diety jest…przygotowywanie ciast z warzywami! Ale uwaga – to nadal słodkie, wilgotne i smakowite wypieki, tylko że z odrobiną warzyw w cieście, których w trakcie jedzenia wcale się nie czuje w smaku. Przykładami takich ciast są na przykład klasyczne ciasto marchewkowe ze startą marchewką albo mocno czekoladowe brownie z buraczkiem lub fasolą czerwoną.

 

Catering dietetyczny a warzywa

Jeśli po prostu nie masz pomysłów na to, jak w ciekawy i smaczny sposób podawać warzywa – może warto się zainspirować? Zdrowy catering gwarantuje dobrze zbilansowaną, pełną zdrowych produktów dietę, ale podawaną w taki sposób, by nie przypominała restrykcyjnej odchudzającej diety składającej się z samych sałat. W diecie pudełkowej często można wypróbować ciekawe dania, które – dzięki temu, że są przygotowywane przez prawdziwych kucharzy z doświadczeniem – będą smakować nawet wtedy, gdy znajdzie się w nich trochę warzyw.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel