Jak powinna wyglądać dieta wzmacniająca odporność?

2020-04-27
Jak powinna wyglądać dieta wzmacniająca odporność?
Okres światowej pandemii dał się we znaki większości mieszkańcom planety, niewykluczone, że i Tobie. Na niektóre kwestie niestety nie mamy wpływu, ale jest coś, co w kontekście szalejącego wirusa możesz dla siebie zrobić. Odpowiadasz przecież za to, co codziennie ląduje na Twoim talerzu. Dlatego warto zastanowić się, jak powinna wyglądać dieta wspomagająca organizm w ochronie przed wirusami i innymi patogenami. 

Podstawa diety na odporność 

Nawodnienie. Człowiek składa się w około połowie z wody. Woda jest nam potrzebna do przeróżnych procesów mających miejsce w organizmie, ale tworzy też błony komórkowe, przyczynia się do odpowiedniego składu krwi – to elementy niebywale istotne w kwestii odporności. Bez odpowiedniego nawodnienia zwłaszcza podatna na zakażenia jest ludzka skóra. Staje się ona wówczas przesuszona i pogarsza się stan jej bariery lipidowej, chroniącej przed drobnoustrojami. Dlatego przede wszystkim pamiętaj o codziennym wypijaniu co najmniej 1,5 litra płynów. 

Najważniejsze składniki przeciwwirusowe

Twoja dieta nie musi się diametralnie zmieniać, by zyskać miano „przeciwwirusowej”. Wystarczy, że dodasz do swojego jadłospisu kilka konkretnych składników, których działanie przeciwwirusowe potwierdzają liczne badania. Zdecydowanym „królem” w diecie odpornościowej jest nasz stary, dobry, polski czosnek. Na pewno kojarzysz go ze sposobów własnej babci na przeziębienie i grypę. Babcia miała rację, robiąc dla Ciebie niesmaczną, ostrą, czosnkową miksturę w trakcie choroby – działanie antybakteryjne i antywirusowe czosnku potwierdzają liczne badania naukowe.

Czosnek zawiera różnorodne związki, których działanie sprowadza się do niszczenia drobnoustrojów, ale najbardziej znaną z tych substancji jest allicyna. 
Istotna w aspekcie odporności jest także kurkuma, przyprawa o najsilniejszym działaniu przeciwzapalnym z tej grupy produktów. Zawiera kurkuminę, związek bioaktywny o potwierdzonych właściwościach antyoksydacyjnych, a nawet antynowotworowych. Doskonale wspomaga organizm w walce z drobnoustrojami, ponieważ przyczynia się do aktywacji komórek układu odpornościowego, w tym cytokin przeciwzapalnych.

W diecie antywirusowej warto też pamiętać o źródłach witamin D i A. Wykazano, że w dużej mierze ich niedobory mogą zwiększać naszą podatność na zakażenie wirusowe, gdy już nasz organizm zetknie się z wirusem.

Jeśli chodzi o witaminę D, to jej źródłami są zwłaszcza tłuste ryby morskie (np. łosoś, śledź, węgorz, szprot), a także jest ona obecna w maśle i żółtku jaja. Jednak warto dodać do diety także suplementy z tą witaminą, ponieważ żaden produkt spożywczy nie zdoła w pełni pokryć naszego dziennego zapotrzebowania na witaminę D.

Z kolei źródła witaminy A to przede wszystkim: wątroba, dynia, marchew, jarmuż czy papryka czerwona. 

Odporność zaczyna się w brzuchu!

Na koniec warto dodać jeszcze kilka słów o kiszonkach. Wszelkie produkty z tej gamy – kiszone ogórki, buraki, pieczywo na zakwasie, surówki z kiszonej kapusty – są źródłem dobroczynnych dla zdrowia bakterii kwasu mlekowego. Wykazano już w wielu badaniach, że zaburzenia w składzie i ilości bakterii bytujących w jelitach może znacznie pogarszać możliwości odpornościowe organizmu.. Mogą one prowadzić na przykład do osłabienia połączeń między komórkami jelitowymi, zwiększając tak zwaną przepuszczalność jelit, a tym samym narażając organizm na wnikanie do niego patogenów. Także w kwestii koronawirusa już ukazała się publikacja naukowa, która łączy ryzyko zachorowania na COVID-19 z nieprawidłowym funkcjonowaniem mikrobioty jelitowej. Zainteresowanych odsyłamy także do przygotowanej przez nas metaanalizy badań naukowych poświęconych wpływowi flory jelitowej na samopoczucie oraz ryzyko występowania zaburzeń psychicznych.

Catering dietetyczny a koronawirus

Z jednej strony, izolując się i poddając narodowej kwarantannie, mamy więcej czasu na codzienne gotowanie. Ale niekoniecznie sprzyja to naszemu zdrowiu – albo zjadamy za dużo, albo nasza dieta jest monotonna, albo też jest w niej zbyt wiele produktów przetworzonych. Teraz jeszcze bardziej niż zwykle może się Tobie przydać dieta pudełkowa. Specjaliści – kucharze i dietetycy cateringu na co dzień dbają o to, by jadłospis był pełen produktów wzmacniających odporność. Ponadto, otrzymując catering zmniejszasz konieczność wychodzenia do sklepów, jednocześnie mając pewność, że dobrze zabezpieczasz organizm od strony żywieniowej.

 
Źródła:
Gasmi A, Noor S, Tippairote T, Dadar M, Menzel A, Bjørklund G. Individual risk management strategy and potential therapeutic options for the COVID-19 pandemic [published online ahead of print, 2020 Apr 7]. Clin Immunol. 2020;108409. 

Carter S.J. i wsp.: Considerations for obesity, vitamin D, and physical activity amidst the COVID-19 pandemic. Obesity (Silver Spring). 2020 Apr 16.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel