2022-04-01

Co jeść, czy istnieje dieta na włosy mocne i lśniące? Tak, ponieważ nie tylko kosmetyki, ale i to, co spożywasz, ma wpływ na ich kondycję. Nadmierne wypadanie i łamliwość może świadczyć o tym, że dieta jest źle zbilansowana. Sposób odżywiania odbija się nie tylko na włosach, ale i paznokciach. Dlatego, jeśli chcesz zadbać o wygląd zewnętrzny, nie skupiaj się wyłącznie na kosmetykach.

Co jeść, aby wzmocnić włosy i paznokcie?

„Dieta na włosy i paznokcie” powinna być odpowiednio zbilansowana pod kątem kaloryczności. W przypadku nadwagi i otyłości należy zredukować ilość przyjmowanej energii, ale nie na tyle, aby pojawił się tzw. efekt jo-jo oraz niedobory żywieniowe zagrażające dobrej kondycji włosów i paznokci. Jeśli nie masz pewności, czy Twój jadłospis jest dobrze zbilansowany, dobrym rozwiązaniem będzie dieta pudełkowa o określonej kaloryczności, dostosowanej do indywidualnych potrzeb.

Odpowiadając na pytanie o to, co jeść na włosy mocne i lśniące nie można zapomnieć o odpowiedniej ilości białka. Jest to składnik budulcowy, którego niedobór może być przyczyną kruchych włosów i paznokci. W jakich produktach szukać białka? Znajdziesz je m.in. w mięsie, rybach, mleku i jego przetworach, jajkach, nasionach roślin strączkowych, kaszy gryczanej, komosie ryżowej i amarantusie.

Kolejną ważną kwestią jest włączenie do jadłospisu produktów bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Dzięki nim zadbasz o odpowiedni poziom nawilżenia skóry głowy oraz zapobiegniesz nadmiernej łamliwości włosów. Są one również ważnym składnikiem w „diecie na paznokcie”. Gdzie szukać kwasów omega-3? Ich źródłem są tłuste ryby morskie, oleje roślinne, orzechy (szczególnie włoskie), siemię lniane i nasiona chia.

Znasz już odpowiedź na pytanie o to, co jeść na włosy mocne i lśniące oraz mniej łamliwe paznokcie. W takim razie warto wspomnieć jeszcze o tym, czego nie powinna zawierać „dieta na włosy i paznokcie”. Niewskazane jest spożywanie produktów bogatych w cukier, sztuczne dodatki oraz tłuszcze trans. Dlatego, jeśli chcesz poprawić kondycję włosów i paznokci wyeliminuj z jadłospisu produkty o wysokim stopniu przetworzenia.

Dieta na zdrowe włosy i paznokcie – jakie witaminy i minerały?

Dieta na zdrowe włosy i mocne paznokcie powinna dostarczać nie tylko odpowiedniej ilości energii, białka i kwasów omega-3. Równie ważne są składniki mineralne oraz witaminy wzmacniające włosy i paznokcie.

Witaminy na mocne paznokcie i włosy

Jeśli zależy Ci na poprawie kondycji włosów i paznokci, w Twoim jadłospisie nie powinno zbraknąć produktów bogatych w:

  • witaminy z grupy B (szczególnie B2, B3, B5 i B8, których źródłem są m.in. przetwory mleczne, jajka, drób, nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste produkty zbożowe);
  • witaminy o właściwościach antyoksydacyjnych (A, C, E), które znajdziesz m.in. w owocach i warzywach, olejach roślinnych, migdałach i orzechach.

Wśród witamin na mocne paznokcie i włosy wymienia się również witaminę D. Jednak żywność nie jest jej głównym źródłem. Jest nim synteza skórna zachodząca pod wpływem promieni słonecznych. Dlatego w okresie jesienno-zimowym, zaleca się suplementację witaminy D. Nie oznacza to jednak, że należy rezygnować ze spożywania produktów w nią bogatych (m.in. ryb, jajek).

Składniki mineralne, dzięki którym Twoje paznokcie i włosy będą mocniejsze

Witaminy na mocne paznokcie i włosy to jedno, ale w Twoim jadłospisie nie powinno zabraknąć również składników mineralnych. Zwróć uwagę, czy w diecie znajdują się produkty bogate w:

  • Żelazo – jego niedobór prowadzi do niedokrwistości objawiającej się nadmiernym wypadaniem włosów i łamliwością paznokci. Źródłem tego pierwiastka jest mięso oraz jajka, a także produkty roślinne (m.in. natka pietruszki, nasiona roślin strączkowych, pestki dyni, sezam, orzechy nerkowca). Jeśli jesteś na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej, pamiętaj, aby łączyć roślinne źródła żelaza z witaminą C zwiększającą jego przyswajalność.
  • Cynk – zdrowa dieta powinna zawierać odpowiednie ilości tego pierwiastka nie tylko ze względu na to, że ma duży wpływ na kondycję włosów i paznokci. Cynk wykazuje właściwości antyoksydacyjne, wzmacnia odporność, a także jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania gospodarki hormonalnej. Znajdziesz go w pełnoziarnistych produktach zbożowych, pestkach dyni, nasionach słonecznika, orzechach i strączkach.
  • Selen – podobnie jak cynk ma znaczenie nie tylko, jeśli chodzi o dobrą kondycję włosów i paznokci, ale i walkę ze stresem oksydacyjnym. Źródłem selenu są m.in. ryby, owoce morza i orzechy brazylijskie.

Źle zbilansowana dieta odbija się negatywnie nie tylko na samopoczuciu, ale i kondycji włosów oraz paznokci. Dlatego, jeśli chcesz, aby były mocne, zadbaj o urozmaicenie jadłospisu i sprawdź, czy nie brakuje w nim białka, kwasów omega-3, witamin i składników mineralnych.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2022

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel