Jak zachęcić dziecko do zdrowego odżywiania?

Jak zachęcić dziecko do zdrowego odżywiania?

2022-04-12

Jak zdrowo odżywiać dzieci? Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle ważna. To, co je Twoja pociecha będzie miało wpływ na jej stan zdrowia, a także nawyki żywieniowe w przyszłości. Poza tym dostarczenie odpowiedniej ilości energii oraz składników odżywczych jest niezbędne do tego, aby młody organizm rozwijał się prawidłowo.

Zdrowie żywienie dziecka – czyli jakie?

Zastanawiasz się, jak powinna wyglądać dieta dla 10-latka, czy 5-latka? Oto kilka zasad zdrowego odżywiania dzieci.

  • Zadbaj o to, aby Twoja pociecha jadła regularnie. Powinna spożywać 5 posiłków dziennie (co 3-4 godziny).
  • Urozmaić posiłki – nie może zabraknąć w nich warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, ryb, mleka i jego przetworów, orzechów, pestek i nasion.
  • Zwróć uwagę na to, czy w diecie dziecka znajdują się produkty będące źródłem pełnowartościowego białka, żelaza, wapnia, cynku, magnezu, witamin (z grupy B, A, C), kwasów omega-3. Ich niedobór ma negatywny wpływ na rozwój i funkcjonowanie młodego organizmu.
  • Wyeliminuj z jadłospisu słodycze, słodkie napoje oraz słone przekąski.
  • Szukaj produktów o jak najniższym stopniu przetworzenia. Zdrowe jedzenie dla dzieci to takie, które nie zawiera zbędnych dodatków (m.in. cukru, syropów, oleju palmowego).
  • Pamiętaj o tym, że do prawidłowego funkcjonowania młodego organizmu niezbędna jest również odpowiednia ilość wody. Jej niedobór prowadzi m.in. do bólów głowy, zaburzeń koncentracji i osłabienia.

Odpowiedź na pytanie o to, jak zdrowo odżywiać dzieci to nie wszystko. Nie zapominaj, że Twoja pociecha powinna również mieć trochę ruchu (zaleca się, aby wykonywała aktywność fizyczną przez minimum 60 minut dziennie). Dlatego zaproponuj wspólną wycieczkę rowerową, zapisz pociechę na basen lub lekcje tańca.

Jak przemycić warzywa w diecie dziecka?

Jak zdrowo odżywiać dzieci? Odpowiadając na to pytanie, nie można zapominać o warzywach. Są źródłem błonnika pokarmowego, witamin (m.in. A, C), składników mineralnych (m.in. wapnia, żelaza, potasu), a także polifenoli. Dlatego ich spożywanie ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu: pokarmowego, nerwowego i odpornościowego, a także pomaga utrzymać prawidłową masę ciała.

Chyba nikt nie ma wątpliwości co do tego, że są to produkty odgrywające niezwykle ważną rolę w żywieniu dzieci. Jednocześnie wielu rodziców zastanawia się, jak przemycić warzywa dzieciom? Niestety, choć są to bardzo zdrowe produkty, to najmłodsi za nimi nie przepadają. Na szczęście istnieje kilka sposobów na to, aby to zmienić.

  1. Zabierz dziecko na wspólne zakupy. Pokaż mu, jak wyglądają poszczególne warzywa, pozwól zdecydować, które z nich chce zjeść.
  2. Zaangażuj swoją pociechę we wspólne przygotowanie warzywnych potraw (np. prostej sałatki warzywnej, koktajlu).
  3. Zadbaj o to, aby warzywa były podane w apetyczny, ciekawy sposób. W przypadku młodszych dzieci możesz pokusić się o przygotowanie „warzywnych obrazków” na talerzu itp.
  4. Nie zmuszaj dziecka do jedzenia warzyw, których nie lubi. Ich wybór jest na tyle duży, że nie musisz upierać się przy marchewce, pietruszce, czy papryce. Może okazać się, że Twoja pociecha jest miłośnikiem innych warzyw i nie będziesz musiał martwić się, że zabraknie ich w diecie.

A co, jeśli mimo wszystko masz problem z wprowadzeniem do diety zdrowego jedzenia dla dzieci? W takim przypadku przydadzą się sprytne sposoby na przemycenie warzyw:

  • przygotuj danie, w którym na pierwszy rzut oka nie widać warzyw. Może być to zupa krem (podana z chrupiącymi grzankami z pełnoziarnistego pieczywa), koktajl, czy pasta warzywna.
  • Łącz warzywa z innymi, lubianymi produktami np. słodkimi owocami (dobrym pomysłem będzie przygotowanie koktajlu z bananem i szpinakiem lub jarmużem), serem twarogowym (przygotowując domowy twarożek z drobno posiekaną rzodkiewką lub ogórkiem), mięsem z indyka.
  • Przemycaj warzywa w ulubionych potrawach Twojej pociechy. Zrób zdrowego burgera z pełnoziarnistej bułki i warzyw, zamiast frytek z ziemniaków zaserwuj te z marchewki lub pietruszki, a słodkie muffinki zastąp wytrawnymi (np. z jajkami i warzywami).

Pamiętaj również o tym, że zdrowe jedzenie dla dzieci powinno być odpowiednio doprawione (i nie chodzi tu o sól, z którą trzeba uważać). Dlatego używaj świeżej natki pietruszki, koperku nie tylko do dekoracji, ale i doprawiania warzywnych potraw.

Jak zdrowo odżywiać dzieci – kilka wskazówek

Aby zdrowiej się odżywiać, nie trzeba robić wielkiej rewolucji z dnia na dzień. Dobrze jest zacząć od małych kroków, dzięki którym zdrowe żywienie dzieci będzie prostsze. Zamiast wywierania presji postaw na edukację żywieniową poprzez zabawę, wspólne zakupy i gotowanie.

A co można zrobić, jeśli masz mało czasu na przygotowywanie zdrowych posiłków dla całej rodziny? W takiej sytuacji z pomocą przychodzi dieta z dowozem, w której Twoja pociecha znajdzie pyszne, a zarazem zdrowe posiłki dostarczające odpowiedniej ilości ważnych składników.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2022

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel