2022-05-31

Odpowiednio zbilansowana dieta oparta o pełnowartościowe produkty to klucz do sukcesu nie tylko w utrzymaniu pełni zdrowia, ale również zachowania urody. Piękne włosy, skóra i paznokcie to elementy na którym zależy większości z nas. Ich kondycja jest jednocześnie w dużym stopniu zależna od naszej diety i stylu życia.

Włosy

Wiele osób postrzega zdrowo wyglądające włosy jako oznakę ogólnego zdrowia organizmu. Aby włosy faktycznie takie były i szybko rosły należy dostarczać im niezbędnych składników odżywczych. Wzrost włosów jest związany z genami, hormonami i wiekiem jednak ich wypadanie może być oznaką niedoborów pokarmowych i to kilku składników.

Wszystkie komórki organizmu potrzebują witaminy A do wzrostu i nie inaczej jest z włosami. Witamina A wspomaga wydzielanie sebum przez gruczoły skórne. Sebum to oleista substancja nawilżająca skórę głowy. Witaminę A można znaleźć m.in. w pomarańczowych warzywach i owocach, warzywach liściastych, jajach, tłustych rybach, wątróbce i nabiale. Warto podkreślić, że zarówno zbyt mała jak i zbyt duża ilość witaminy A może prowadzić do nadmiernej utraty włosów.

Bujne i szybko rosnące włosy zapewniają także witaminy z grupy B, szczególnie biotyna, gdyż wspomagają przenoszenie tlenu i składników odżywczych do skóry głowy. Ich głównym źródłem są produkty pełnoziarniste, kasze, orzechy, nasiona, suche nasiona roślin strączkowych i warzywa liściaste, a witaminy B12 mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego.

Skóra

Tworzy niejako barierę chroniącą organizm przed czynnikami zewnętrznymi, dlatego ważne jest jej właściwe odżywienie. Podstawą jest witamina A, która z racji swoich właściwości przeciwutleniających zapewnia ochronę przed promieniowaniem UV i „wolnymi rodnikami”, czyli zapobiega starzeniu się skóry. Pomaga także w pracy gruczołów łojowych wokół mieszków włosowych. Do grupy antyoksydantów cennych dla skóry należą też witaminy C i E wzmacniające ściany komórkowe i zapobiegające zwiotczeniu i zmarszczkom. Równie istotne jest uwzględnienie w diecie zdrowych tłuszczów – jedno- i wielonienasyconych, które można znaleźć w rybach, olejach roślinnych, orzechach, nasionach i awokado. Są pomocne w utrzymaniu właściwego nawilżenia, jędrności i elastyczności skóry.

Paznokcie

Paznokcie podobnie jak włosy mogą wiele powiedzieć o stanie zdrowia i odżywienia organizmu. Zmiana wyglądu, tekstury lub kształtu paznokci może wskazywać na niedobory składników odżywczych. Spośród witamin podstawowe znaczenie ma właściwa ilość biotyny w diecie, ponieważ promuje ona zdrowy wzrost komórek i wspiera metabolizm aminokwasów budujących białka, które są niezbędne do wzrostu paznokci. Jej suplementacja może wspomóc łamliwe paznokcie. Najlepszym źródłem biotyny są podroby, żółtka jaj, drożdże oraz suche nasiona roślin strączkowych.

Powszechna obecność białych plam na paznokciach może świadczyć o niedoborach cynku, niezbędnego w procesie wzrostu i podziału komórek. Można go dostarczyć do organizmu spożywając białka pochodzenia zwierzęcego, orzechy oraz strączki. Z kolei występowanie pionowych prążków na paznokciach może być oznaką niedoboru magnezu lub żelaza. Dobrym źródłem magnezu są produkty z pełnego ziarna, ciemnozielone warzywa liściaste, kasze, orzechy i strączki, natomiast żelaza podroby, wołowina, jaja kurze, pestki dyni, strączki, liście pietruszki.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2022

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel