Owoce – czy można je jeść bezkarnie?

2018-04-09
Owoce – czy można je jeść bezkarnie?

Lato to wyjątkowy czas, w którym wybór smacznych i zdrowych owoców jest największy. Kuszą nas one wyglądem, zapachem i smakiem, a w dodatku zewsząd płyną informacje o ich cudownych właściwościach. Wydawać by się mogło, że można się nimi odżywiać bez żadnych ograniczeń! Czy aby na pewno?

W dużych ilościach można zjadać truskawki, pomarańcze, agrest, czereśnie, wiśnie, borówki, kiwi i jabłka. Pamiętajmy jednak, że najzdrowsze są one na surowo. Dodawanie do nich słodkich sosów, cukru czy śmietany czyni takie desery wysokokalorycznymi. Zajadanie się owocami zanurzonymi w słodkim syropie, suszonymi czy kandyzowanymi może być dosyć ryzykowne. Unikajmy też owocowych przetworów, gdyż nie szczędzi się dodawania do nich cukru.

Arbuz jest uważany za niezwykle niskokaloryczny. Okazuje się jednak, że posiada on wysoki indeks glikemiczny, co powoduje zwiększony wyrzut insuliny z trzustki – a to wzmaga nasz apetyt. Dlatego będąc na diecie warto porcjować arbuza!

W małych ilościach zjadajmy banany, winogrona i rodzynki, daktyle i mango. Są one, niestety, tuczące także wtedy, kiedy zostają poddane obróbce termicznej.
Osoby z dolegliwościami związanymi z nerkami oraz sercem powinny uważać na owoce, które zawierają dużo potasu, takie jak banany czy suszone morele.
Jabłka i pomarańcze, ze względu na dużą zawartość błonnika, nie są polecane osobom skarżącym się na problemy z jelitami.
Także jeśli dręczą nas różnego rodzaju alergie, warto porozmawiać z lekarzem o owocach w naszej diecie.

Warto pamiętać o zasadzie spożywania 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Okazuje się, że umiar jest w cenie także w jedzeniu tego, co powszechnie uważamy za zdrowe. Na pewno jednak owoce są lepszą przekąską niż jakiekolwiek słodycze – dlatego warto po nie sięgać, pamiętając o wspomnianych wyżej zasadach. Najbardziej wskazane są dla nas owoce sezonowe spożywane na surowo.

Owoce to najczęściej niewielka ilość kalorii, duża zawartość wody oraz minerałów i witamin, a do tego spore ilości cukrów prostych. Z tego powodu nie można stosować zbyt długo diety opartej na samych owocach. Długotrwałe jedzenie samych owoców nie tylko nie będzie zdrowe, ale może mieć efekt wyniszczający dla naszego organizmu. Dieta owocowa, jak każda monodieta, to jedna z najgorszych w grupie diet alternatywnych.

* Kilka słów od eksperta
Owoce są oczywiście zdrowe, zawierają mnóstwo witamin i minerałów i są niezbędne w prawidłowej diecie. Ważne jest jednak, w jakich ilościach je zjadamy i w jakiej postaci. Osoba zdrowa, bez nadwagi, uprawiająca regularnie sport, może zjadać duże ilości owoców, zwłaszcza nieprzetworzonych. Osoby takie mogą nawet wyjątkowo stosować krótkookresowo tak zwaną dietę owocowo-warzywną, bez uszczerbku na zdrowiu.

Osoby z nadwagą, cukrzycą, chorobami nerek, niewydolnością krążenia muszą niestety bardzo ograniczać owoce (zwykle do około 200 g na dobę), natomiast mogą zjadać większe ilości warzyw. Nie powinny one też bez nadzoru lekarza stosować diety owocowo-warzywnej z ograniczeniem białka i tłuszczów.

lek. med. Dorota Danowska, internista, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, Poradnia Chorób Metabolicznych

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel