2021-08-18

W okresie letnim i przy podwyższonych temperaturach nietrudno o odwodnienie organizmu. Najbardziej narażone na nie są dzieci, w tym szczególnie niemowlęta oraz osoby starsze, które mają zaburzone odczuwanie pragnienia i problemy z wchłanianiem wody. Zwiększone ryzyko jej niedoborów w organizmie może również występować u osób pracujących ciężko fizycznie oraz sportowców. Osoby aktywne fizycznie tracą wodę na skutek zwiększonej wentylacji płuc oraz nasilonych procesów termoregulacyjnych, w tym w procesie pocenia, a niedobór płynów u sportowców może skutkować m.in. obniżeniem wydolności fizycznej. Spośród płynów jednym z lepszych wyborów jest woda, jednak duże znaczenie ma jej rodzaj, chociażby stopień mineralizacji. Są też sytuacje, gdy sama woda może nie wystarczyć i lepiej zaopatrzyć się w izotonik.

Jak dbać o nawodnienie organizmu?

Warto pamiętać o kilku zasadach pomagających zwiększyć ilość wypijanych płynów w ciągu dnia, szczególnie w czasie upałów:

  • Wypijaniu 1-2 szklanek wody chwilę po przebudzeniu, co dostarcza organizmowi dodatkowej siły do działania;
  • Zabieraniu ze sobą butelki z wodą, gdy wychodzimy z domu;
  • Regularnym piciu napojów w ciągu dnia, nawet gdy nie odczuwamy pragnienia, najlepiej często i małymi łykami;
  • Trzymaniu pod ręką napełnionej szklanki z wodą, co będzie przypominać o regularnym nawadnianiu;
  • I co szczególnie ważne, wypijaniu wody podczas zwiększonej aktywności fizycznej.
  • Czym najlepiej się nawadniać?

    Na pewno nie kolorowymi napojami gazowanymi, gdyż ich słodki smak jedynie nakręca uczucie pragnienia.

    Jednym z lepszych rozwiązań jest po prostu woda, a dokładniej woda średnio- i wysoko zmineralizowana, ze względu na wysoką zawartość składników mineralnych, których niedobory mogą uzupełniać. Wody średnio zmineralizowane zawierają 500-1500 mg składników mineralnych w litrze wody, natomiast wysoko zmineralizowane powyżej 1500 mg, dlatego szczególnie polecane są osobom aktywnym fizycznie. Tak wysoka zawartość minerałów sprawa jednak, że wody wysoko zmineralizowane nie powinny być stosowane w codziennej diecie, a jedynie jaką jej uzupełnienie i najlepiej po konsultacji z lekarzem.

    Równie istotne jest by nie była to woda smakowa, często podawana dzieciom, gdyż podobnie jak kolorowe napoje jest źródłem cukru. Wybór woda gazowana lub niegazowana jest kwestią indywidualnych preferencji, jeśli nie występują przeciwwskazania zdrowotne ze strony chociażby przewodu pokarmowego do jej spożywania.

    A może izotonik?

    Często sportowcom podejmującym intensywne treningi polecane są napoje izotoniczne, czyli rozwodnione roztwory węglowodanów i elektrolitów, mające taką samą osmolalność co płyny ustrojowe człowieka, co zapewnia ich szybkie wchłanianie i nawodnienie organizmu. Takie właściwości są korzystne nie tylko dla sportowców, ale właściwie dla każdej osoby podejmującej większy wysiłek fizyczny czy w okresie podwyższonych temperatur. Warto więc mieć w zasięgu ręki przepis na domowy izotonik, gdyż te dostępne w sklepach zawierają dodatkowo barwniki i konserwanty, które są zbędne dla naszego zdrowia.

    Przepis na domowy izotonik:

  • 250ml wody
  • ok. 20g cukrów np. 1,5 łyżeczki miodu lub 1,5 łyżki cukru (nie może to być ksylitol)
  • sok z cytryny lub innych cytrusów
  • mała szczypta soli
  • opcjonalnie można dodać na przykład melisę, miętę, imbir, inne owoce
  • Wszystkie składniki należy po prostu ze sobą zmieszać.

    Jak widać przepis nie jest zbyt skomplikowany, jednak kluczowe jest w nim zachowanie właściwych proporcji między składnikami. Przy zwiększonym zapotrzebowaniu na płyny, taki izotonik zdecydowanie lepiej nawodni organizm niż czysta woda.

    Bibliografia:

    Salomon A, Regulska-Ilow B: POLSKIE BUTELKOWANE WODY MINERALNE I LECZNICZE – CHARAKTERYSTYKA I ZASTOSOWANIE

    Gugała-Mirosz S., Pijemy wodę – ile i jak? https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/jesli-pic–to-ile-i-jak–

    Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2021
    Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
    Zamknij
    pixel