Efekt jojo – jak go uniknąć z cateringiem?

2019-06-10
Efekt jojo – jak go uniknąć z cateringiem?
Efekt jojo to zmora wszystkich osób, które kiedykolwiek były na diecie. To sytuacja, do której dochodzi zwykle po zakończeniu restrykcyjnego okresu diety, gdy wraca się do starych nawyków żywieniowych. Niektórzy twierdzą, że po cateringu dietetycznym – gdy chcemy wrócić do samodzielnego gotowania, jeszcze łatwiej o efekt jojo. Czy tak jest naprawdę? Czy istnieje jakiś sposób na uniknięcie efektu jojo i czy catering dietetyczny może wręcz w tym pomóc?

Łatwe odchudzanie, trudniejsze utrzymanie

Efekt jojo to krótko mówiąc – przybieranie na masie ciała po zakończeniu diety. Najczęstszym powodem, przez który do niego dochodzi, jest przyjmowanie zbyt małej liczby kalorii w ciągu dnia. Organizm na źle dobranej diecie przełącza się w tryb oszczędzania energii, metabolizm znacznie spowalnia i choć wówczas odchudzanie idzie całkiem szybko i zadowalająco, to niestety nie obejdzie się ono bez konsekwencji. Kiedy po diecie wraca się do starych nawyków żywieniowych, a tym bardziej, gdy po rygorystycznym trybie jedzenia rzuca się na upragnione dania, organizm szybko nasyca się spożywanymi kaloriami. Jednak metabolizm nadal pracuje na stosunkowo niskich obrotach, zatem spożywana energia – jako, że nie ma jak zostać spożytkowana przez ciało – zostaje zmagazynowana. Ciało tym chętniej kumuluje energię w tkance tłuszczowej, ponieważ – nauczone doświadczeniem poprzedniej diety – w pewien sposób obawia się, że niebawem znów będzie poddane takiej głodówce.

Efekt jojo to nie konieczność

Wcale nie jest tak, że efekt jojo musi się pojawić po każdej diecie. Po pierwsze, aby go uniknąć, należy stosować je w rozsądny sposób. Co to znaczy? Zbyt duże obcinanie kaloryczności powoduje spowolnienie przemian metabolicznych. Jeśli kaloryczność diety jest niższa, niż nasze indywidualne podstawowe zapotrzebowanie energetyczne, efekt jojo wystąpi niemal na pewno. Jeśli jednak zaakceptujemy fakt, że łagodniejsze dla organizmu będzie dłużej trwające odchudzanie – to unikniemy efektu jojo, ponieważ różnica w kaloryczności naszej diety podczas odchudzania i po nim nie będzie tak duża. Jak może w tym pomóc catering dietetyczny? Otóż fit catering zwykle oferuje wśród swoich usług kontakt z dietetykiem, który pomoże Ci dobrać odpowiednią kaloryczność diety odchudzającej. Nie ma tu miejsca na pomyłki ani na niezdrowe diety głodówkowe. Konsultując się ze specjalistą, a nie prowadząc samodzielnie swoją dietę, zyskujesz pewność, że jesteś w dobrych rękach i nie błądzisz po omacku w meandrach dietetyki. Fit catering to coś innego, niż typowa dieta odchudzająca. Nie można zgodzić się z tym, że po zakończeniu współpracy z cateringiem dietetycznym łatwiej o efekt jojo. Wręcz przeciwnie! Dieta pudełkowa uczy jedzenia odpowiednich porcji posiłków, a także spożywania ich w regularnym trybie – bo przecież posiłki są dostępne codziennie, nie trzeba ich przyrządzać, wystarczy rozłożyć ich jedzenie w ciągu dnia i gotowe. A przecież regularność posiłków także przyczynia się do utrzymania odpowiedniej masy ciała i wspomaga proces odchudzania. Jeśli dostarczamy energię ciału regularnie w odpowiednich odstępach czasu, zanim zaczniemy odczuwać mocny głód – to przyzwyczajamy organizm do metabolizowania składników na bieżąco. Nie musi on wówczas magazynować ich na potem, bo otrzymuje porcje energii regularnie.

Co po wyjściu z cateringu?

Jeśli korzystasz z cateringu tylko na okres diety odchudzającej i obawiasz się, co stanie się z organizmem po zakończeniu diety – to skonsultuj się z dietetykiem. W cateringu dietetycznym to podstawa, byś miał/miała możliwość porozmawiania ze specjalistą i dobrania planu dietetycznego i cateringowego indywidualnie dla Ciebie. Dietetyk nie tylko dobiera odpowiednią kaloryczność diety odchudzającej, ale też poinstruuje, jak powinno wyglądać wychodzenie z diety odchudzającej. Być może zaproponuje na pewien okres catering dietetyczny o nieco zwiększonej kaloryczności, albo rozpisze dla Ciebie tryb postępowania po diecie pudełkowej, gdy zdecydujesz się gotować samodzielnie w domu. Jedno jest pewne, nie warto odchudzać się zupełnie na własną rękę, ponieważ to stąd bierze się większość przypadków występowania efektu jojo.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel