Najpopularniejsze diety ostatnich miesięcy

Najpopularniejsze diety ostatnich miesięcy

2021-01-12

Minął niedawno kolejny rok – burzliwy, i to nie tylko w ogólnym znaczeniu. Także w dietetyce stał on pod znakiem pewnych zmian. Niektóre z nich warto wraz z nadejściem Nowego Roku odrzucić w zapomnienie, jednak są też takie, które warto, by zostały z nami na dłużej. Oto lista kilku najbardziej popularnych diet w roku 2020.

5. Dieta fleksitariańska.

To dość elastyczne podejście żywieniowe, łączące w sobie wiele zasad diety wegetariańskiej oraz wegańskiej, a jednocześnie zezwalające na sporadyczne jedzenie mięsa i ryb. Plusem tej diety jest ograniczenie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych, a także sodu oraz cholesterolu. To dobry wybór zwłaszcza dla osób, które zastanawiają się nad przejściem na dietę bezmięsną, ale nie chcą od razu narzucać sobie zbyt dużego rygoru. To także rozwiązanie, które może być bardzo zdrową dietą dla ludzi cierpiących na choroby układu sercowo-naczyniowego. Mięso i jego przetwory są bowiem znaczącym czynnikiem zwiększającym ryzyko rozwoju miażdżycy i chorób serca. Jeśli zatem borykasz się z zaburzeniami profilu lipidowego (np. masz zbyt wysoką wartość cholesterolu LDL czy triglicerydów) albo ktoś Tobie bliski ma takie problemy – polecamy na początek dietę fleksitariańską. Co więcej, bardzo wiele osób stosujących ten rodzaj menu prędzej czy później decyduje się na kolejny krok – czyli wdrożenie diety typowo wegetariańskiej, bądź wegańskiej.

4. Dieta ketogeniczna.

Początkowo to podejście było stosowane jako dietoterapia dzieci z padaczką lekooporną. Jednak rok 2020 to kontynuacja wchodzenia diety ketogenicznej „na salony”. To dieta wysokotłuszczowa, wskutek stosowania której organizm przestaje wykorzystywać glukozę jako główne źródło energii, a stają się nim tak zwane ciała ketonowe. Dzieje się to dopiero po adaptacji metabolicznej, która może wiązać się z dolegliwościami takimi jak zmęczenie czy bóle głowy. Korzystając jednak z diety Pre-Keto, czyli diety wstępnej dla ketogenicznej, możemy te objawy zniwelować i szybciej wprowadzić organizm w oczekiwany stan ketozy. Plusem tej diety jest brak uczucia głodu i szybkie efekty, jednak trzeba podkreślić, że nie każdemu może smakować dieta zawierająca wręcz śladowe ilości węglowodanów (poniżej 50 gramów na dzień). Aby była to jak najbardziej zdrowa dieta, a jednocześnie smaczna – najlepiej skorzystać przy diecie ketogenicznej z opcji, jaką jest dieta pudełkowa.

3. Dieta wegańska.

Dieta wegańska święci triumfy już od kilku lat i jako społeczeństwo coraz bardziej ku niej się przekonujemy. W sklepach mamy niezmiennie rosnący wybór produktów roślinnych, zwiększających możliwości do przygotowania smacznych posiłków. Jesteśmy też bardziej świadomi, jak komponować dietę wegańską, by była to dieta korzystna dla naszego zdrowia. Trzeba bowiem podkreślić, że pozbawienie jadłospisu wszelkich produktów odzwierzęcych, co jest dla tej diety kluczowe, na własną rękę może być ryzykowne. Jednocześnie warto przyznać, że dieta roślinna, jeśli jest dobrze zbilansowana – to zdecydowanie zdrowa dieta dla każdego.

2. Dieta SIRT.

O tym podejściu żywieniowym zrobiło się szczególnie głośno, gdy znana artystka muzyczna Adele pochwaliła się swoją nową, odchudzoną sylwetką. Potwierdziła, że tak oszałamiające efekty zawdzięcza właśnie tej diecie. Na czym polega dieta SIRT? Składa się ona z dwóch faz i czterech etapów. W każdym etapie nasz jadłospis ma inną kaloryczność, a także mogą się w nim znaleźć tylko określone produkty. Zaletą tej diety jest fakt, że nie jest to dieta bardzo restrykcyjna i głodówkowa. Bardzo niska jej kaloryczność jest przestrzegana tylko przez kilka dni, a jednocześnie jest to dieta bogata w przeciwutleniacze, witaminy i składniki mineralne. Z uwagi jednak na wykorzystanie konkretnych produktów w tej diecie, najwygodniej przejść na nią, korzystając z diety pudełkowej.

1. Dieta planetarna. 

Po raz pierwszy informacje o niej pojawiły się w 2019 roku, jednak dopiero w 2020 fala jej popularności zawitała do naszego kraju. To „eko” podejście żywieniowe. Co to oznacza? Dzięki wdrożeniu diety planetarnej na dużą skalę ludzkość ma szansę na polepszenie wyżywienia świata, osiągnięcie równowagi środowiskowej w produkcji żywności i obniżenie odsetka zgonów wynikających z niewłaściwego odżywiania. Tak wiele możemy osiągnąć, jeśli wdrożymy do codzienności zasady tej diety. Są to zwłaszcza: ograniczenie spożycia mięsa i cukru o ponad połowę oraz dwukrotne zwiększenie podaży strączków, owoców, warzyw i orzechów. Brzmi, jak łatwa w zastosowaniu, a jednocześnie zdrowa dieta, prawda?

Bibliografia:
https://health.usnews.com/best-diet/best-diets-overall [dostęp dn. 31.05.2019 r.]
Derbyshire E. J. (2017). Flexitarian Diets and Health: A Review of the Evidence-Based Literature. Frontiers in nutrition, 3, 55.
Appleby P.N., Key T.J.: The long-term health of vegetarians and vegans. Proc Nutr Soc. 2016 Aug;75(3):287-93.
Walczyk T., Wick J.Y.: The Ketogenic Diet: Making a Comeback. Consult Pharm. 2017 Jul 1;32(7):388-396.

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2021
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel