2020-08-19

Dieta SIRT stała się znana na całym świecie dzięki temu, że słynna piosenkarka Adele schudła za jej sprawą skutecznie, szybko i bardzo dużo. Poleca ją teraz wszystkim, podczas gdy media rozpisują się na temat diety, która okazała się aż tak efektywna. Pełna nazwa tego sposobu odżywiania to dieta sirtuinowa – na czym ona polega i co trzeba na niej jeść, by osiągnąć zamierzony cel? 

SIRT – dieta długowieczności? 

Ten sposób odżywiania znany jest nie tylko z tego, że pozwala schudnąć nawet o 3 kg tygodniowo, ale ponadto działa korzystnie na długość życia człowieka, który go stosuje. Dzieje się tak na skutek redukowania ryzyka różnych chorób, a dodatkową zaletę stanowi odmłodzenie wyglądu zewnętrznego. Jest to zasługa polifenoli roślinnych wchodzących w skład tej diety. Została ona opracowana przez dwóch angielskich naukowców w 2016 roku na podstawie obserwacji diety mieszkańców regionów słynących z długowieczności.

Zgodnie z ich badaniami umiejętne łączenie pewnych produktów wraz z regularnym spożywaniem koktajli warzywno – owocowych, prowadzi do aktywacji białek nazywanych sirtuinami. Są to peptydy, czyli geny, które określano potocznie genami „młodości, długowieczności i szczupłości”. Sirtuiny są aktywowane przede wszystkim przez warzywa i owoce, ponieważ są one bogate w polifenole, antyoksydanty i inne związki bioaktywne.

Zasady diety SIRT 

W diecie SIRT wykorzystywane są głównie przeciwutleniacze i produkty sirtuinowe. Dzięki połączeniu obu tych elementów diety można przyspieszyć przemianę materii. Dodatkowo kontrolują one stany zapalne i spowalniają wydatnie przebieg procesów starzenia. Jadłospis ten opiera się na dodaniu konkretnych produktów do codziennego odżywiania, nie zaś na restrykcyjnych zakazach. Zabronione jest jedynie spożywanie produktów z białej mąki i przetworzonych, np. fast foodów.

Dieta SIRT podzielona jest na dwie fazy, a w obu z nich wyróżnia się dwa etapy. Pierwszy etap trwa trzy dni i jego trakcie powinno się zjadać tylko jeden posiłek stały oraz wypijać trzy koktajle owocowo – warzywne. Nie przekracza się wówczas 1000 kcal dziennie w diecie. Drugi etap trwa cztery dni – w tym okresie pije się dwa soki sirtuinowe w ciągu dnia i zjada dwa posiłki stałe. Podaż kalorii w ciągu doby wzrasta do 1500.

Przez kolejne dwa tygodnie spożywa się trzy posiłki stałe i jeden koktajl sirtuinowy. Nie ma w tym okresie żadnych wytycznych odnośnie dziennej wartości odżywczej. Przez pierwszy tydzień tego etapu powinno się jednak zadbać, żeby posiłki były przygotowywane na bazie produktów sirtuinowych, natomiast w drugim jego tygodniu kluczowy jest ich jak największy, maksymalny udział. 

Po upływie trzech tygodni od rozpoczęcia kuracji wkracza się w ostatni etap. W trakcie jego trwania również nie ma określonej ilości kalorii w ramach dziennego spożycia. Zamiast tego należy wypijać codziennie jeden koktajl owocowo – warzywny sporządzony z produktów bogatych w aktywatory sirtuin, a także oprzeć dietę o produkty SIRT. 

Wśród produktów, które są najsilniejsze pod względem aktywacji sirtuin, wymienić należy papryczki chili (zwłaszcza rodzaj Bird`s Eye), jarmuż, pietruszkę, wino czerwone, seler, daktyle (rodzaj Medjool), zieloną herbatę, truskawki, lubczyk, orzechy włoskie, rukolę, soję, grykę i dobrej jakości oliwę z oliwek. Autorzy tej diety zaliczają ponadto spożywanie kawy i kakao, ponieważ są one dobrymi źródłami polifenoli. 

Zalety diety SIRT

Wśród korzyści wynikających ze spożywania poszczególnych sirtuin znajduje się m.in. spowalnianie procesów starzenia na poziomie komórkowym. Dieta SIRT pozytywnie wpływa również na przemianę materii i przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Uregulowany zostaje poziom glukozy i insuliny, korzystnie wpływa ona ponadto na aktywność hormonów tarczycy. Sirtuiny uczestniczą też w procesach naprawczych uszkodzonego materiału genetycznego i dezaktywują wolne rodniki, będące głównym powodem takich chorób, jak nowotwory, choroby skóry i układu krążenia.

Catering dietetyczny a dieta SIRT 

Sposób odżywiania korzystny dla białek sirtuinowych zyskuje na coraz większej popularności. Można ją wybrać również w ramach oferty przygotowanej przez fit catering. Dlaczego dieta pudełkowa jest w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem? Przede wszystkim samodzielne skomponowanie diety SIRT może być bardzo trudne dla przeciętnego konsumenta. To dieta niskokaloryczna, więc łatwo o pomyłkę w doborze makroskładników, skutkującą spadkami masy mięśniowej lub niedoborami. Jeżeli jednak jej skomponowaniem zajmuje się catering dietetyczny, wówczas zyskuje się pewność, że posiłki powstały zgodnie z założeniami twórców tego jadłospisu i są doskonale zbalansowane!

Bibliografia:
PROF. DR MED. BERND KLEINE-GUNK i in.: Dieta sirtuinowa. Eliksir młodości i przepis na szczupłą sylwetkę. Wyd. ESTERI.
Sadowska A. i in.: POLIFENOLE – ŹRÓDŁO NATURALNYCH PRZECIWUTLENIACZY. POSTĘPY TECHNIKI PRZETWÓRSTWA SPOŻYWCZEGO 1/2011.
Gheribi E.: Związki polifenolowe w owocach i warzywach. Medycyna Rodzinna 4/2011.

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel