Dieta białkowo-tłuszczowa. Kto powinien jej spróbować?

2020-06-22
Dieta białkowo-tłuszczowa. Kto powinien jej spróbować?
Dieta, w której obniżamy ilość spożywanych węglowodanów w stosunku do diety standardowej, a więcej kalorii spożywamy z białka i tłuszczu, to inaczej dieta niskowęglowodanowa (low-carb) lub właśnie białkowo-tłuszczowa. Istnieją różne jej warianty, jednak każdy opiera się na obniżeniu procentowego udziału węglowodanów w menu. Pragniemy przekonać tym razem do pozytywnych stron takiego rozwiązania żywieniowego. A jest tych stron wiele, zwłaszcza w kontekście odchudzania. Co warto wiedzieć o diecie low-carb i czy usługa, jaką jest catering pudełkowy, pomoże w odchudzaniu tą dietą?

Jak działa dieta niskowęglowodanowa?

Mechanizmów działania i skuteczności tej diety jest kilka – ale zanim do nich przejdziemy, wyjaśnijmy, jak może wyglądać jadłospis w typowej diecie o obniżonej ilości węglowodanów, diecie białkowo-tłuszczowej. Zakładamy, że obniżamy podaż węglowodanów do około 40% (lub nawet niżej) na dzień. Zaleca się, by węglowodany znalazły się tylko w śniadaniu, a pozostałe posiłki mogą mieć tylko niewielki ich dodatek w formie przede wszystkim warzyw lub niskocukrowych owoców (w małej ilości). Dużą zaletą tej diety jest nieograniczony wybór warzyw, ponieważ tak naprawdę wszystkie z nich (zwłaszcza na surowo) są dozwolone. Również nasiona roślin strączkowych można w tej diecie spożywać - mimo, iż cechują się wyższą od innych warzyw zawartością węglowodanów.

Po najbogatszym w węglowodany posiłku, czyli śniadaniu, kolejne dania w tej diecie bazują na białku i tłuszczach - stąd też nazwa diety białkowo-tłuszczowej. Białko powinno pochodzić z chudych mięs (drób, królik, cielęcina, chuda wołowina), a także nabiału, jaj i ryb. Tłuszcze zaś warto spożywać z orzechami, pestkami i nasionami, jak również olejami roślinnymi - na przykład oliwą z oliwek, olejem rzepakowym czy lnianym.

Niewątpliwe plusy diety low-carb

Zastosowanie diety low-carb może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim dzięki ograniczeniu ilości węglowodanów w diecie jednocześnie łatwiej o uzyskanie deficytu energetycznego – niezbędnego do schudnięcia.

Węglowodany wiążą wodę w organizmie człowieka w stosunku 4:1. Redukcja w diecie powoduje „ zejście „ wody z organizmu. W pierwszych dniach czujemy efekt lekkości i widzimy ubytek masy ciała. Szczególnie widoczne jest to u osób, które spożywają dużo produktów wysokoprzetworzonych zawierających najpopularniejszy konserwant -  sód.

Warto też dodać, że dieta białkowo-tłuszczowa to sposób odżywiania, który wiąże się z wysokim poziomem sytości. Warunkowany jest on przez dużą ilość białka w diecie, znanego jako makroskładnik najlepiej oddziałujący na hormony głodu i sytości. Z kolei tłuszcz opóźnia opróżnianie żołądka, przez co pokarm znajduje się w nim dłużej i tym samym dłużej może nas sycić. Sytuacja idealna!

W badaniach, w których porównywano dietę niskotłuszczową z niskowęglowodanową, stwierdzono, iż ta druga może wiązać się ze skuteczniejszą redukcją masy ciała, zwłaszcza na początku jej stosowania. To dlatego właśnie zastosowanie diety o obniżonej ilości węglowodanów przed okresem lata to jedno z najlepszych rozwiązań odchudzających - efekt utraty masy ciała (w tym zmagazynowanej wody) następuje szybko, jest naprawdę widoczny i odczuwalny.

Ponadto, w wyżej wspomnianym badaniu dieta nisko węglowodanowa po kilku miesiącach stosowania wpływała korzystnie na stężenie cholesterolu HDL – czyli tego „dobrego”! Co ważne, w tych badaniach nierzadko to twórcy danego eksperymentu ustalali dietę dla uczestników. Uczestnicy otrzymywali posiłki i musieli „tylko” stosować się do menu. To prawie tak, jakby wybrali osobisty, low-carb!

Biorąc pod uwagę te znamienne pozytywne cechy diety białkowo-tłuszczowej, komu warto ją polecać?

Dla kogo dieta low-carb?

Można wymienić następujące grupy osób, które powinny odczuć największe korzyści ze stosowania diety białkowo tłuszczowej:
  • Uprawiające mało sportów, prowadzące głównie siedzący tryb życia,
  • Borykające się z insulinoopornością, stanem przedcukrzycowym,
  • Mające problemy z odczuwaniem sytości po posiłkach,
  • Niemające czasu na przygotowywanie 5 posiłków dziennie (na tej diecie można przygotować na przykład 3 dania w ciągu dnia, które dzięki swojej sytości sprawią, że nie trzeba sięgać po przekąski),
  • Odczuwające w ciągu dnia znaczny spadek energii i chęć sięgania po słodycze,
  • Uzależnione od słodyczy,
  • Chcące uzyskać szybki, ale zdrowy efekt odchudzający (na przykład na lato).
Jeśli należysz do którejś z powyższych grup, koniecznie sięgnij po dietę niskowęglowodanową (lub też dietę paleo, będącą jej odmianą). Jeżeli zaś nie wiesz, od czego zacząć, jaką kaloryczność powinna mieć Twoja rozpiska żywieniowa albo po prostu nie znasz się na gotowaniu – polecamy fit catering. Catering pudełkowy to opcja polegająca na dostarczaniu Ci zestawu posiłków z danej diety prosto pod drzwi. Nie musisz myśleć o zakupach, przepisach kulinarnych, ani gotowaniu – wszystko zrobią za Ciebie specjaliści, a Ty będziesz tylko liczyć zmniejszające się na wadze cyferki. Wchodzisz w to?

Bibliografia: Kłosiewicz-Latoszek L. i wsp.: Kontrowersje wokół diet odchudzających. Postępy Nauk Medycznych, t. XXIV, nr 9, 2011.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel