Ile i dlaczego tyjemy na urlopie? Jak temu zapobiec?

Ile i dlaczego tyjemy na urlopie? Jak temu zapobiec?

2020-08-21
W okresie poza-wakacyjnym większość z nas trzyma się swoich zasad żywieniowych, je posiłki dość regularnie, rzadziej korzystamy z jedzenia „na mieście” i nie tak często sięgamy po słodycze. Ale okres letni, a szczególnie moment wyjazdu na urlop to początek końca zdrowej diety. Niestety Polacy na urlopie w większości żegnają się ze zdrowymi nawykami i traktują czas wypoczynku jako chwilę wytchnienia także od właściwego jedzenia, a swoje menu po brzegi wypełniają słonymi przekąskami, fast foodami, alkoholem czy lodami i goframi.
Jak więc przeżyć urlop, nie tracąc z niego tego, co najsmaczniejsze, ale jednocześnie nie tyjąc? I czy catering dietetyczny może być pomocny na czas po powrocie z urlopu?

Zachowania urlopowe Polaków

Przeciętny mieszkaniec naszego kraju po 1-2 tygodniach swojego wypoczynku przywozi ze sobą nie tylko wyjątkowe wspomnienia, ale też… dodatkowe 2,5 do nawet 5 kilogramów! To kilkadziesiąt tysięcy nadprogramowych kalorii! Jak to możliwe, że przez kilka czy też kilkanaście dni można zjeść aż taki nadmiar energii? To wszystko kwestia naszych urlopowych wyborów.

Lody, gofry, smażone ryby, pizza, burgery, słodkie napoje, alkohole… to wszystko zawiera w sobie bardzo dużo skoncentrowanej energii w postaci kalorii. Najbardziej zwodniczy wśród tych produktów jest alkohol, bowiem jego kaloryczność w przeliczeniu na 1 gram jest wyższa od kaloryczności węglowodanów czy białek! 1 gram czystego alkoholu to aż 7 kilokalorii, podczas gdy węglowodany i białko mają po 4 kilokalorie w 1 gramie. Drugim naszym grzechem żywieniowym na urlopie jest wysokie spożycie tłuszczu, a ten szczyci się najwyższą gęstością energetyczną – 1 gram tłuszczu zawiera aż 9 kilokalorii, a jedna łyżka oleju lub oliwy to prawie 100 kalorii! Najczęściej tego makroskładnika nie widać bezpośrednio na talerzu, ale miejmy świadomość, że on tam jest – nasączona jest nim panierka na rybie, frytki obok ryby wręcz nim ociekają, a także surówka lub sałatka podawana do obiadu na pewno zawiera co najmniej jedną łyżeczkę tłuszczu.

Jak poradzić sobie z dietą na wakacjach?

Przede wszystkim warto przemyśleć, jaki rodzaj produktów lub dań na wakacjach najbardziej sprawia, że porzucamy swoją zdrową dietę. Gdy znajdziemy ten żywieniowy „punkt zapalny”, to kolejnym krokiem będzie zmodyfikowanie go w zdrowszym kierunku. I tak na przykład:

- jeśli uwielbiasz pizzę, to pozwól sobie na nią na wakacjach, ale wybierz tę na cienkim cieście i z chudym źródłem białka, na przykład z kurczakiem, krewetkami czy tuńczykiem (albo pizzę wegetariańską);

- jeśli na wakacjach często pozwalasz sobie na lody, to nie musisz z nich rezygnować, ale staraj się wybierać tylko sorbety owocowe – ich kaloryczność może być nawet 3-4 razy mniejsza w jednej porcji w porównaniu do lodów na śmietance;

- jeżeli nie wyobrażasz sobie wakacyjnego, urlopowego dnia bez kawy mrożonej, to poproś o kawę bez bitej śmietany i słodkich syropów;

- jeśli Twój urlop oznacza częste jedzenie gofrów, to wybieraj gofry z owocami, bez bitej śmietany i kolorowych posypek oraz słodkich sosów;

- rybka nad morzem? Oczywiście, ale tylko grillowana i w towarzystwie sałatki lub ugotowanych ziemniaków (zamiast frytek).

To tylko niektóre z propozycji, które podczas urlopu można wybierać bez obaw o zaprzepaszczenie wielomiesięcznych starań dietetycznych. Jednak jest jeszcze pewna kwestia, która może dopomóc w redukcji nadwyżki kalorycznej – mianowicie ruch! To niesamowicie ważne, żeby podczas urlopu nie spędzać czasu jedynie w pozycji leżącej, ale aby zdecydować się także na aktywny wypoczynek. Jazda rowerem trasami rowerowymi brzegiem morza albo trucht po plaży o poranku czy też długi wieczorny spacer po lesie – wybierz swoją ulubioną formę aktywności podczas urlopu i zrób sobie czasami przerwę od plażowania.

A co po wakacjach?

Dobrym pomysłem na wdrożenie się do regularnych i zdrowych posiłków po urlopie jest catering dietetyczny. Codziennie świeże posiłki, dostarczane pod Twoje drzwi i niesamowicie smaczne – to idealne połączenie gotowego jedzenia, które było normą podczas urlopu, a także lekkości i zdrowia – do którego chcesz powrócić po wakacjach. Do tego catering dietetyczny pozwoli Ci na przedłużenie urlopu, a przynajmniej tego kulinarnego – bowiem nie będziesz musiał martwić się o przygotowywanie dań, robienie zakupów i planowanie ich. Na początek po wakacjach polecamy na przykład Zdrową dietę na co dzień, która jest różnorodnym, bardzo dobrze zbilansowanym jadłospisem dla osób, które chcą nauczyć się zdrowego i regularnego jedzenia lub do niego wrócić.
Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel